We zijn weer aan boord! Nu in Guinee!

27 oktober 2018 - Conakry, Guinee

Hallo allemaal!

We zijn weer aan boord! Vorige week donderdag zijn Silke en ik vanaf Amsterdam naar Conakry in Guinee gevlogen. Het hospitaalschip de Africa Mercy ligt hier nu sinds augustus en zal hier voor 10 maanden blijven liggen om medische operaties uit te voeren.

IMG-20181017-WA0002

received_2233126230258131
Africa Mercy in zicht!

Guinee is een land waar Mercy Ships al eerder is geweest, als ik het goed heb is dit de vierde keer dat hier een field service wordt gehouden.

GND180811_ARRIVAL_CEREMONY_ST025_HI
Aankomst in Guinee.

Eerste een beetje geschiedenis over dit land:
Guinee ligt in West-Afrika en is sinds 2 oktober 1958 een onafhankelijk land, daarvoor was het een kolonie van Frankrijk. (Frankrijk heeft nogal wat kolonies gehad bijvoorbeeld Benin waar ik eerder was was ook een voormalig kolonie) Het heeft jaren geduurd voordat er vrije verkiezingen waren in het land, eigenlijks vanaf 2010 is er een gekozen president. Guinee is ongeveer even groot als het Verenigd Koninkrijk. In de hoofdstad Conakry waar het schip nu ligt zijn er ongeveer twee miljoen inwoners. In heel Guinee wonen er ongeveer 12 miljoen mensen. Ruim 85% van de bevolking is moslim en ongeveer 10% is christen.

Guinee is een van de minst ontwikkelde landen ter wereld. De economie bestaat hoofdzakelijk uit landbouw, visserij en mijnbouw. Guinee is bijvoorbeeld wel het tweede productieland voor bauxiet (vanuit bauxiet wordt Aluminium gewonnen) met bijna de helft van de wereld reserve. Maar de opbrengst hiervan komt niet aan de lokale bevolking terecht maar gaat naar buitenlandse maatschappijen.

Guinee staat op plek 175 van 189 landen in de Human Development Index (HDI)
zie ook: http://hdr.undp.org/en/countries/profiles/GIN (wel interessante website!)

Nu zijn we dus in Guinee, de afgelopen tijd hebben we verlof gehad om zoals je misschien wel weet te gaan trouwen! Afgelopen 26 juli en 28 juli was het zover! We hadden het zo gepland dat we op de 26e in het stadhuis gingen trouwen in Bolsward en de 28e voor de kerk in Hamburg.

Ester Bouwsma Fotografie_Trouwerij Silke en Ruben Galama_-11 RUB180728_Ruben_Silke-Wedding-RP-183

Twee locaties dus twee keer zoveel werk maar het was het meer dan waard! Wat een prachtige dagen hebben we gehad! En nu dus samen terug op het schip en in een couples cabin!

We hebben voor twee jaar getekend dit betekend tot en met het einde van de field service in 2020. Silke blijft in de OK werken als Hospital Quality Manager waar ze zich onder andere bezig houdt met procedures en protocollen. Je moet je voorstellen dat je aan boord werkt met vrijwilligers uit meer dan 40 verschillende landen en met iedereen zijn eigen achtergrond van het ziekenhuis waar hij/zij werkt. Dus voor het werk wat gedaan wordt wil je dat dit op een manier gebeurt die bij de organisatie past en waar iedereen zich aan houdt. Je hebt wel met levens te maken. (Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen :) )

Dock spaceDock space
Dock space in Conakry, een stuk kleiner dan Kameroen!

Zelf blijf ik in de engineering afdeling werken en naast mijn werk zit ik nog in het duikteam. De condities om te duiken lijken hier al een stuk beter dan in Kameroen, het water is veel schoner wat weer beter is voor het koelwater. Wat ik gehoord heb zijn er veel kwallen in het water. We gaan het beleven!

Voor het leven aan boord moeten we beide eerst weer even inkomen, veel bekende gezichten maar ook een hoop nieuwe gezichten. Dus veel bijpraten haha. En de hut moet een beetje ingericht worden! Volgende blog doe ik een foto van de hut erbij, het is nu nog wat een rommeltje...

Waarom zijn we in Guinee? Zoals eerder vermeld staat dit land behoorlijk laag op de HDI lijst. Voor de bevolking hier zoals in veel landen in West-Afrika is er weinig tot geen toegang tot goede medische zorg. Wat wel interessant is om te vermelden is dat tijdens het 40 jarig evenement van Mercy Ships in Nederland werd vermeld dat er hier in Guinee een stuk minder baby's werden gevonden met een gespleten lip dan de laatste keer dat Mercy Ships hier was. Tijdens een field service wordt er veel aan training gedaan om lokale mensen op te leiden, dit programma heet Medical Capacity Building. Dus je kan zien dat dit resultaat geeft!
Het selecteren van patiënten gebeurd tijdens de screenings, dit is absoluut niet de makkelijkste baan die er is, dat je ja of nee tegen iemand moet zeggen of je in aanmerking voor een operatie komt. Tijdens deze screenings waren er lange rijen met mensen zoals je op de foto's kan zien.

GND180820_SCREENING_ST082_HI

GND180820_SCREENING_BROWN_ST002_HI

Ik ben benieuwd wat de komende tijd brengt in dit land of we weer een verschil kunnen maken en veel patiënten kunnen helpen. En dat we ook een getuige kunnen zijn van de Here Jezus.

Tot de volgende blog!

Ruben en Silke

P.S: Mocht je een gift hebben overgemaakt en niet zeker bent of het goed is gegaan dan kun je me altijd een berichtje sturen en dan kan ik het even controleren. Hier zijn nogmaals de details: NL75 ABNA 0411 4677 78 t.n.v. Mercy Ships Holland
o.v.v. Ruben Galama AFM 4443
Heel hartelijk dank voor alle financiële en geestelijke steun!

1. Janny:
    28 oktober 2018
    Leuk om de update te lezen, zal kijken of ik mijn maandelijkse contributie hier in Australia aan jou naam kan “vastplakken”.
  2. Rein:
    29 oktober 2018
    Super Silke en Ruben! Heel veel zegen en succes daar! En dat jullie je hut maar gezellig mogen inrichten :)
  3. Esther:
    28 november 2018
    Zooooo! Die lange rij.......