November in Dakar, Senegal

17 november 2019 - Dakar, Senegal

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we half november en zijn er ook weer een hoop dingen gebeurt de afgelopen tijd. Onder andere hebben we een zware storm gehad in oktober. In het Engels noemen ze dit soort stormen een 'squall' dit is een zware windstoot van een aantal minuten lang. Deze komen onverwachts opzetten en zijn bijna niet te voorspellen, ze komen hier eigenlijks alleen in het regenseizoen voor. Welke tot en met oktober duurt.

DSC_7056_MID

DSC_7064_MID

DSC_2858

In het midden van de nacht deed de kapitein een mededeling die in alle hutten te horen was dat er een zware storm was en dat Deck en Engineering stand-by moesten zijn. Silke en ik lagen te slapen en ik had eerst geen idee waar de kapitein het over had, maar Silke zei dat ik eruit moest! Ik voelde het schip wel bewegen maar dat doet deze anders ook wel maar nu een stuk meer. Eenmaal aangekomen op dek 7 waar ik ging kijken in de ventilatieruimtes of er ergens lekkage was van buitenaf zag ik dat het horizontaal regende! Er waren echt zware windstoten en er waren zelfs schepen waar de touwen van geknapt waren en die op drift waren en ons eventueel konden raken.

71873995_1329454777178963_5322242130817581056_n

Er was een behoorlijke ravage op het dok, een aantal tenten waren van hun plaats gewaaid en één tent was het water in gegaan. Ook een gedeelte van het hek was in het water gevallen. Dus de komende duiken die we gingen doen stonden meer in het teken van kijken wat er op de bodem ligt en dat naar boven brengen. We hadden de ontbrekende tent gauw gevonden, deze lag gelukkig vlakbij het schip en de kade. Het beste was om de tent onder water uit elkaar te halen en alle onderdelen naar boven te brengen. Dit was erg leuk om te doen, om zo samen te werken met het team.

IMG_3696

IMG_3711IMG_3710

Aan het schip hadden we verder geen schade, eigenlijks waren alleen een paar tenten beschadigd en twee containers waren omver gewaaid. En het belangrijkste; er waren geen gewonden. Deze storm heeft ook niet eens onze operaties beïnvloed. Ook hoorden we van veel day-crew dat ze nog niet eerder zo'n storm hadden meegemaakt. Dit soort stormen komt dus vaker voor in het regenseizoen maar niet zo zwaar als deze.

IMG_20191003_163517451

Aan boord gaat het goed met de operaties, inmiddels hebben er 283 patiënten een operatie gehad aan boord. Zie ook deze link naar statistiek van alle operaties. In januari starten de oog operaties en in april de fistula operaties. Ook is het agrarische programma begonnen waarin mensen worden opgeleid om training te geven aan boeren in het verbeteren van de opbrengst op hun land. Als het voedsel van betere kwaliteit is dan zullen er uiteindelijk ook minder operaties nodig zijn. Persoonlijk denk ik dat training van mensen het middel is om landen in bijvoorbeeld Afrika een betere gezondheidszorg te geven, dit zal natuurlijk nog jaren en generaties duren maar als je bijvoorbeeld in Guinee kijkt waar we de vorige field service waren er een stuk minder baby's waren met een gespleten lip dan heb je al heel wat bereikt.

Picture5Picture2

Veel patiënten die aan boord komen zijn bijvoorbeeld nog nooit aan boord van een schip geweest of hebben er één gezien. Of zijn bijvoorbeeld nooit in aanraking geweest met een blanke christen. Ook is het voor veel patiënten  vreemd om alleen al aangeraakt te worden door een verpleegkundige omdat ze nooit zijn aangeraakt vanwege hun aandoening. Er gebeurt veel op de ziekenzalen, er zijn patiënten die tot geloof komen in de Here Jezus en vanaf daar wordt het voor sommigen een moeilijke stap omdat hun familie dat waarschijnlijk niet accepteert en deze buitensluit. Voor hun is dus zeker gebed nodig.

Picture5(1)

image1
Dit is de engineering afdeling die zorgt dat er elektriciteit is aan boord en dat het koel blijft aan boord!

En is er ook nog tijd voor ontspanning?? Jazeker! Een paar weekenden terug zijn we naar een klein safaripark geweest en heb ik de volgende video gemaakt! Hier hebben we onder andere giraffes, neushoorns en zebra's gezien. Dit was erg leuk om te doen met een groepje vrijwilligers van het schip.

Groetjes en God's zegen!

Ruben

Sponsoring

Post of pakketje versturen

1. Alize:
    18 november 2019
    Hoi Ruben en Silke,

Bedankt voor jullie verslag en foto's. Fijn om zo weer met jullie mee te mogen leven.

Groetjes en Gods nabijheid toegewenst!

Alize en natuurlijk ook van Arjen.
  2. Anna:
    23 november 2019
    We waren even zó dichtbij jullie tijdens onze vakantie in Saly. Helaas te slechte WiFi om een berichtje te sturen om even live hoi te kunnen zeggen en inmiddels zijn we weer terug in Nederland. Wens jullie veel succes en liefde voor het mooie werk dat jullie doen!
  3. Ruben Galama:
    24 november 2019
    Hallo Anna! Saly is inderdaad dichtbij! Binnenkort maar eens verkennen haha.
    Bedankt voor je berichtje! Had inderdaad wel gekund dat jullie als gasten even aan boord waren gekomen om te kijken! Hoop dat jullie een mooie vakantie hebben gehad!
    Groetjes,
    Ruben en Silke
  4. Anna:
    24 november 2019
    Saly is leuk! Mochten jullie er naar toe gaan en toevallig Abdoulaye (big smile, hij zit in een rolstoel) treffen, doe ‘m dan de hartelijke groeten! Was leuk geweest! Senegal hebben we in ons hart gesloten, we komen vast terug. Onze vakantie was prachtig. Hoop dat alles goed gaat met jou en je mooie vrouw!