Mee met de Dental Screening!

27 november 2018 - Conakry, Guinee

Hallo allemaal!

Afgelopen maandag ben ik mee geweest met de Dental screening. Dat wil zeggen dat we patiënten gingen selecteren voor een tandarts behandeling. Ik was samen met een Ghurka (één van de beveiligers aan boord) mee om het wat in goede banen te leiden zodat de tandarts de patiënten kan selecteren. Ik heb daar helaas geen foto's van omdat alleen de communicatie afdeling foto's mag maken daarvan omdat je ook toestemming daarvoor moet hebben.

Tandarts aan het werk

Er was door de Dental Clinic day crew (die waren al vroeg aanwezig!) al een aantal rijen gemaakt van kinderen, vrouwen en mannen. Zodat het allemaal wat vlot verloopt. De kinderen worden eerst gescreend omdat ze naar school moeten en daarna afwisselend de mannen en vrouwen. Af en toe ging het een beetje chaotisch omdat er mensen zijn die voordringen of het niet eens waren en dan wisselden we van rij. Ik denk dat we totaal een man of 200 hebben gezien. Op een dag kunnen de tandartsen ongeveer 50 patiënten behandelen. Dus helaas kun je niet iedereen door verwijzen omdat er niet genoeg plek is. De day crew zijn erbij als vertalers, vaak spreken ze meer dan 4 lokale talen! De tandarts vraagt wat het probleem is en kijkt in de mond en beoordeeld dan of ze in aanmerking komen voor een behandeling. Vaak wordt er verteld dat je waarschijnlijk een aantal tanden moeten gaan missen of je dat wel of niet wil... En vaak hebben ze al niet zoveel tanden meer in de mond...

Dental Clinic lab
Tijdens deze field service worden er voor het eerst ook protheses gemaakt op locatie!

In Conakry hebben we een Dental clinic waar de mensen terecht kunnen voor een behandeling bij de tandarts en mond hygienist. De screening is op een andere locatie dan de kliniek en dit het screenen gebeurd op maandag en woensdag en dit wordt bekend gemaakt via radio, internet en via de kerk of moskee.

Dental Clinic

Bij de Dental kliniek worden de patiënten ontvangen en krijgen ze ook voorlichting over tandenpoetsen en mond hygiëne. Als ze weer naar huis gaan krijgen ze een tandenborstel, pasta en flosdraad mee. In de Dental clinic zijn er 4 tandartsen aan het werk en er zijn twee stoelen per tandarts beschikbaar. Op de ene stoel ligt de patiënt die behandeld wordt en op de andere stoel krijgt de patiënt een verdoving. Want er moeten flink wat tanden worden getrokken! Vorige week hebben ze op één dag meer dan 300(!) tanden getrokken en dan komen er ongeveer 50 patiënten langs op een dag...

Voorlichting over tanden poetsen
Voorlichting geven over tanden poetsen.

Het was leuk en erg interessant om mee te gaan met de Dental screening en ook  om even in de kliniek te kijken. Ook worden er hier nieuwe tandartsen opgeleid die hier hun stage doen. De opleiding hebben ze al gedaan maar de praktijk nog niet. Als Mercy Ships weer weg gaat na de field service dan kunnen ze zelf doorgaan met de behandelingen. Ik denk dat training heel belangrijk is zodat je ook iets achter laat als we weer uit een land vertrekken.

Een paar weken terug hebben we helaas afscheid moeten nemen van Will en Briana die bij ons in de Onboarding groep zaten. Hun tijd aan boord zat erop.
Dit is wel even apart omdat je een lange tijd intensief met elkaar hebt door gebracht en het dan eigenlijks wel familie wordt. Ze gaan nu terug naar de VS en gaan beide op het ISC in Texas werken! Het hoofdkantoor van Mercy Ships! Dus toch nog een beetje dichtbij. Ik weet zeker dat we mekaar in te toekomst weer zien! Will en Briana worden gemist hier aan boord.

Onboarding groep

Inmiddels zijn we weer een paar weken aan boord en weer gewend aan het leven aan boord. Beide zitten we weer in het ritme van het werk en de activiteiten daarnaast. En dit is hoe onze hut eruit ziet! Met de eerste foto alle versiering want Silke was vorige week zondag jarig!

Hut met versiering

Foto van hut 1
En we hebben een raam! (Een kleintje)

Foto van hut 2

Badkamer
De badkamer, héél belangrijk :)

Groetjes,

Ruben en Silke

Selfie!

P.S. als je een brief of pakketje naar ons wilt sturen dan kan dat! Via deze link staat uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat https://www.mercyships.nl/post-voor-de-bemanning

1. Es:
    28 november 2018
    So nice to hear/read about the work you do and interesting to know about how the way detal care goes. We like to follow you two! Much love from Leeuwarden, bless you