In de tweede helft van Senegal

26 januari 2020 - Dakar, Senegal

Hallo allemaal,

Inmiddels is het alweer een paar weken geleden dat we kerst en oud en nieuw hebben gevierd aan boord. Dit betekend dat we in de tweede helft van de werkperiode in Senegal zitten. Silke is sinds twee weken op het hoofdkantoor van Mercy Ships in de Verenigde Staten om te werken aan een project voor het nieuwe schip. Ze komt 11 februari weer terug, en voordat ze weer terugkomt gaat ze nog een even naar haar moeder toe in Canada.

SNB191205_SINTERKLAAS_ST001_HIIMG-20191204-WA0013
Sinterklaas was ook in Dakar en de schoen zetten is een vaste traditie aan boord!

IMG-20200114-WA0012
Project waar Silke aan werkt, deze kasten moeten ingericht worden voor het nieuwe schip. Hierin zitten alle medicijnen en medische benodigdheden die precies bijhouden hoeveel er verbruikt wordt. Erg handig om vooruit te kunnen plannen!

De afgelopen maanden was het behoorlijk druk in onze afdeling. We hadden voor een paar maanden bijvoorbeeld geen loodgieter die de toiletten en douches repareert dus dit kwam nog bovenop ons werk. We waren kort gezegd onder bemand, inmiddels is dat weer opgelost dus dat is wel fijn.
Het is ook behoorlijk stoffig hier in Dakar, vooral omdat het momenteel het droge seizoen is en 'winter' is en we in de haven liggen waar ook een cementfabriek is. Dus we zijn veel bezig met luchtfilters te verwisselend en schoon te maken. Dat 'winter' is natuurlijk relatief maar het kan behoorlijk fris zijn! Als we het water in gaan om de netten te verwisselen is het water erg fris, een graad of 18-20. En we hebben een vrij dunne wetsuit aan omdat je ervan uit gaat dat het water in west-Afrika wel warm is maar niet hier! Dus we zijn wel blij als we daarna een warme douche kunnen nemen.

DSC_3054
Samen met Chris een verstopping in de afvoer van het hospitaal proberen te vinden!

DSC_2983
Mooi briefje van de school aan boord! Second grade, volgens mij is dat groep 3 :)

Vorige week zondag was ook de finish van de Africa Eco Race waar we naartoe zijn gegaan. Voorheen was hier de finish van de officiële Parijs-Dakar rally maar deze was dit jaar in Saudi-Arabië gehouden, dit is dus het alternatief waar van Monaco naar Dakar wordt gereden. Er was een deelnemer die op de motor die voor Mercy Ships mee reed en ook hier aan boord is geweest! Hij heeft ook in de officiële Dakar rally mee gereden en was eigenlijks gestopt maar hij werd door Fride Tvedt, het meisje van de kinderserie 'Fride op het schip', uitgedaagd om voor Mercy Ships mee te rijden! We zijn dus naar de laatste etappe geweest waar de motors, auto's en vrachtwagens aan komen via het strand.

DSC_3111
Fride en Pal Anders Ulevalseter in de maandag morgen bijeenkomst.DSC_3086DSC_3106

DSC_3092DSC_3104
Aantal foto's van de rally, ook heb ik twee video's toegevoegd als de motoren en vrachtwagens voorbij rijden.

De operaties en trainingen gaan gewoon door in deze tweede helft, we zijn bijvoorbeeld net begonnen met de oogoperaties.

SNB200116_MOSSANE_PAT03011_BEFORE_HOME_VISIT_JS010_HISNB191219_MCB_PRIMARY_TRAUMA_CARE_COURSE_LA002_HI
Trainen van medisch personeel gaat ook gewoon door!

SNB191211_DJIMBY_PAT09443_WARD_ST001_HI

Orthopedische operaties net gehad en dan begint het lange herstellen en revalideren.

SNB191115_MARIAMA_PAT08071_AFTER_LA002_HISNB191010_COM1139_DENTAL_CLINIC_LA001_HI
De tandarts kliniek die verderop in de stad is.

Het lekkerste wereldrecord!

Op 6 februari wordt in Rotterdam het grootste kunstwerk ter wereld van chocola onthuld! Deze wordt gemaakt door chocolatier Frits van Noppen en de opbrengst hiervan gaat naar Mercy Ships. Het kunstwerk bestaat uit ongeveer 1600 delen die gesponsord kunnen worden. Met een aantal Nederlanders aan boord is er ook een actie gestart om een aantal elementen aan boord te krijgen! We zouden de chocola natuurlijk heel graag willen proeven! Via de volgende website kan je een donatie doen! https://www.mercyships.nl/sponsoracties/chocola-voor-afrika/

God's zegen!

Ruben

DSC_3065

1. Esther:
    26 januari 2020
    Altijd fijn om te lezen waar jullie mee bezig zijn Ruben en Silke. Ceep up the good work!
  2. Ruben Galama:
    27 januari 2020
    Bedankt Esther!
  3. Janny:
    26 januari 2020
    Leuk om over je leven aan boord te lezen! Groetjes van ons allemaal uit Australia 🤗💕
  4. Ruben Galama:
    27 januari 2020
    Bedankt Janny! Afgelopen weekend was het Australia day! Dit hebben de Aussies uitgebreid gevierd op het schip ;)