140 dagen in quarantaine

2 augustus 2020 - Tenerife, Spanje

Hallo allemaal,

De laatste blog is alweer van een tijdje geleden en er is in de tussentijd hier aan boord eigenlijk niet of juist wel veel gebeurd? We zijn nog steeds in quarantaine, al wordt deze 'bubbel' steeds kleiner. Er komen momenteel bijvoorbeeld wel nieuwe vrijwilligers aan boord, en het hangt ervan af waar ze vandaan komen, of ze eerst hier aan boord in quarantaine moeten of dat ze beperkt door het schip kunnen bewegen. Als het beperkt is moet dat met een masker op. We zijn nu met 124 man, toen we uit Dakar wegvoeren waren we met 239 man aan boord. Ja er is eigenlijk wel veel dingen veranderd de afgelopen tijd.

Silke moest bijvoorbeeld naar de tandarts toe hier op het eiland en daarna moest ze twee weken in restricties en ben ik in de tussen tijd naar een andere hut verhuist. Ze mocht wel naar haar werkplek toe maar moest bijvoorbeeld wel afstand houden tot andere mensen. Ook mocht ze niet naar de eetzaal toe en heb ik eten voor haar gehaald. Dit was wel een aparte situatie want ik zat in de hut ernaast en waren we voor twee weken buren!

DSC_3415DSC_3417
Andere buren die we hadden voor een paar dagen om metaal in te laden.

Er kunnen gelukkig ook mensen naar hun thuisland toe maar voor voornamelijk diegenen die uit West-Afrika komen is dat heel lastig. De grenzen van hun thuisland zijn vaak nog gesloten en er zijn weinig tot geen vluchten. Wanneer dit wel zo is nog afwachten en dat kan zomaar nog een tijdje duren.

We liggen dus al een tijdje in Granadilla, Tenerife en kunnen helaas (nog) niet van het schip af. Er zijn nog gevallen van Covid op het eiland en het zou een risico voor de rest van de bemanning zijn. Covid wil je absoluut niet aan boord hebben want dan is er de mogelijkheid dat de bemanning in een korte tijd allemaal besmet raakt. Hoe graag we ook van het schip af willen en dat bedacht ik me laatst, dat het natuurlijk ook enorm kan tegen vallen want er kunnen ook allerlei regels zijn waardoor het moeilijk wordt om je vrij rond te bewegen over het eiland en om bijvoorbeeld uit eten te gaan.

Aan boord gaat het normale onderhoud gewoon door en zijn we met projecten begonnen zoals die tijdens de jaarlijkse onderhoudsperiode. Dit gaat allemaal in een langzamer tempo omdat er veel minder mensen zijn om dit werk te doen. En er is ook minder tijdsdruk om het werk af te krijgen want normaal duurt deze periode ongeveer 6 weken.

DSC_3447DSC_3361DSC_3362
Onderhoud aan een pomp in de machinekamer en een lekkage in de eetzaal.

Wanneer we weer terug gaan naar Senegal? Waarschijnlijk wordt dit januari volgend jaar maar dat hangt nog van veel factoren af. Er worden voorbereidingen gedaan om te kijken wanneer het juiste moment is en welke voorzorg maatregelen er genomen moeten worden. Toen we uit Dakar weggingen waren er nog veel patiënten die op de lijst stonden om geopereerd te worden, zij zullen dan de eersten zijn die aan de beurt komen. Er is nog zoveel onbekend en situaties kunnen snel weer veranderen, het beste is dat we dit allemaal bij God neer leggen. Hoe graag we ook terug naar Dakar of West-Afrika terug willen dit moet wel op het juiste moment gebeuren.

Maar er gebeuren ook nog andere dingen aan boord. Toen we net aankwamen in Granadilla bleek dat we ook een vissersnet hadden meegenomen vanuit Dakar. Toen we vertrokken uit Dakar waren er veel vissers die op de drukke scheepvaart routen aan het vissen waren. Helaas zijn we over een net gevaren en zat deze om de propellers heen. Deze hebben we verwijderd wat een leuke klus was!

SNB200416_DIVE_TEAM_RESCUEBOAT_JS001_HI
Duikers in het water!

Ook was er een promotie aan boord van een aantal deckies die nu naar 'deck rating' en 'able seafarer' zijn gepromoveerd. Om dit te bereiken heb je een boek met allemaal taken die je moet volbrengen en laten zien dat je dit kunt doen. Als het boek vol is kun je vervolgens gepromoveerd worden.

DSC_3479DSC_3477
Promotie van de deckies, en de Nederlande Kapitein doet de presentatie.

Als alles volgens plan gaat komen we in september voor een 5 weken richting Nederland. Momenteel zijn er weer vluchten maar dit kan ook zo allemaal weer veranderen. Maar we hopen dan even een korte pauze te nemen van het werk aan boord. We zouden eerder in april met verlof gaan maar dat ging helaas allemaal niet door. Met ons gaat het wel goed aan boord, we vervelen ons verder niet en we zijn voornamelijk dankbaar dat we geen Covid aan boord hebben. Er is ook nog veel onbekend over dit virus maar dat het serieus is is wel duidelijk.
Aan boord is er genoeg te doen, zoals ik eerder zei zijn er een aantal projecten opgestart en zijn er externe bedrijven aan boord om ook onderhoud te doen. Dit gaat wel met allerlei regels om het risico op Covid aan boord zo klein mogelijk te houden. De sfeer aan boord is verder goed, je merkt wel dat veel mensen toch wel graag van boord af willen. We kunnen gelukkig wel de kade op om te lopen of fietsen dus dat scheelt wel weer. We zijn ook niet de enige in deze situatie want er zijn genoeg schepen rondom de Canarische eilanden die voor anker liggen en alleen naar binnen komen om te bevoorraden of te bunkeren en dan helemaal niet van het schip af kunnen. Dus wat dat betreft treffen we het nog niet zo slecht.

Groetjes en zegen,

Ruben en Silke

IMG_5894
PS: Afgelopen 28 juli waren we alweer 2 jaar getrouwd!

1. Esther:
    3 augustus 2020
    Mooie foto's en levendig geschreven. Stay save you two. All of you,

Es
  2. Ruben Galama:
    4 augustus 2020
    Bedankt Esther! Voor jullie ook!
  3. Wilco:
    6 augustus 2020
    Mooie update Ruben! Succes en Gods zegen!