Voor nu weg uit Dakar

10 april 2020 - Granadilla de Abona, Spanje

Hallo allemaal,

Nu ik deze blog schrijf liggen we met de Africa Mercy in Tenerife, voor bijna alweer een week in quarantaine en waarschijnlijk nog tot en met eind april. Vorige week maandag zijn we na 5 dagen varen aangekomen in Granadilla, een kleine haven in het zuiden van Tenerife. We hebben de field service in Dakar helaas moeten stopzetten vanwege het Corona virus. Voor de patiënten en vrijwilligers was het niet veilig genoeg om te blijven. Als je kijkt hoeveel vrijwilligers er van overal vandaan komen en patiënten die uit heel Senegal richting het schip komen is het niet verstandig om door te gaan.

Wat is er dan allemaal gebeurd de laatste paar weken? In een tijdsbestek van ongeveer 2 weken gingen we van een volledig operationeel ziekenhuisschip naar een ingepakt schip op naar Tenerife. Het is allemaal wel dubbel maar we hebben de werk periode voor nu moeten stopzetten omdat het virus ook in Senegal was. Het schip is er ook niet voor ingericht om te helpen dit virus te bestrijden en mensen die het virus hebben te helpen.

DSC_3240DSC_3239

DSC_3244DSC_3243
Inpakken van alle tenten en auto's

Het inpakken van al het materiaal snel gegaan, veel lange dagen om het schip gereed te maken voor vertrek. Nu is het wat rustiger omdat we aan het wachten zijn op wat komen gaat. Hoe lang blijven we hier nog? Gaan we weer terug naar Dakar? Allemaal vragen...

Momenteel zijn we met ongeveer 240 man aan boord, er zijn veel vrijwilligers die toch nog met het vliegtuig richting hun thuisland konden reizen. Heel veel vluchten werden geannuleerd. Wij hebben er voor gekozen om hier te blijven en de organisatie waar mogelijk te helpen. We zouden eerst in april voor een aantal weken richting Nederland voor verlof maar er zijn geen vluchten meer dus dit gaat eerst niet door. Wat de toekomst brengt? Geen idee.. ik denk dat we maar op God moeten vertrouwen ;)

DSC_3246
Het kruis wat op de boeg van het schip hangt.

Dit weekend is het paasweekend en voor veel kerken is het niet mogelijk om samen te komen, vorige week zondag besefte ik dat het wel bijzonder is dat wij als groep nog steeds een samenkomst kunnen organiseren.

Groetjes en zegen,

Ruben en Silke

Meer informatie vanuit Mercy Ships over het Corona virus: https://www.mercyships.nl/mercy-ships-en-het-coronavirus/

IMG_5894

1. Joop Splinter:
    12 april 2020
    Gezegend Pasen, bedankt voor jullie uitgebreide update in gedachte zijn we bij jullie. We weten helaas maar een ding zeker en dat is dat het nooit meer hetzelfde zal zijn. Het is stil in Zeeland.