Een jaar aan boord van de Africa Mercy! En verlengd!

11 november 2017 - Douala, Kameroen

Hallo allemaal!

Om maar te beginnen met de vraag of ik langer ga blijven. Ja ik ga langer blijven!!!
Ik heb besloten om te verlengen tot en met juni volgend jaar, dit betekend dat ik sowieso tot het einde van de field service in Kameroen ga blijven. En waarschijnlijk nog wel langer! :)

We zitten alweer een tijdje in de field service en er is al een hoop gebeurd en gedaan! Het was wel weer tijd om een blog te schrijven!
O.a. is Naomi, mijn zusje, langs geweest voor twee weken! Als je een lange termijn vrijwilliger bent, dit betekend één jaar of langer aan boord. Kan je, als er plek is, gasten aan boord ontvangen die dan kunnen overnachten. Een andere mogelijkheid zou zijn om in een hotel te blijven en dan als dag gast aan boord te komen maar dit is veel leuker! Naomi was met verlof van het varen dus kon ze deze kant op komen. Twee weekjes zijn dan wel kort maar ik denk dat het een goede indruk gaf van het werk wat Mercy Ships doet en hoe het leven aan boord is. Ze sliep in een gasten hut, niet in een 4, 6 of 10 persoons-hut dus ze had het wel luxe haha.

Naomi aan boord!
Naomi aan boord van de Africa Mercy!

Toen Naomi aan boord was moesten ik en Silke gewoon werken maar we hebben een aantal dingen samen kunnen doen. Onder andere heb ik haar de machine kamer laten zien wat voor haar wel herkenbaar is, alleen is het een stuk kleiner dan op de cruise schepen en ook een stuk ouder. Het schip komt uit 1978!

Engine room tour
Engine room tour met zijn tweeën.

Engine room tour
Naomi tussen de hoofd motoren.

Ook heeft ze een Hospital Tour gedaan samen met een groepje. Hier kan je je voor opgeven en begin je buiten in de tenten en dan volg je het traject wat een patiënt ook volgt. Vanaf dat een patiënt gescreend wordt totdat deze de operatie heeft ondergaan en weer richting huis gaat. Je gaat dan ook langs de operatie kamers, niet in de operatie kamers maar je kan wel door een raampje naar binnen kijken wat er gebeurd. Deze tour heb ik ook een keer gedaan en toen waren ze net met een kaak tumor bezig en werd de kaak verwijderd... Wel even apart als je dat ziet.

Hospital tour
Tijdens de tour door de operatie kamer moet je scrubs aan!

Samen zijn we naar een dress ceremonie geweest waarin gevierd wordt dat vrouwen zijn geopereerd aan 'Obstetric fistula'. Wat ook betekend dat ze incontinent zijn, dit komt doordat ze bijvoorbeeld een baby te lang hebben gedragen tijdens de bevalling. Vaak is de baby ook overleden en worden ze verstoten uit de gemeenschap doordat ze incontinent zijn. Sommige vrouwen lopen hier al 10 jaar of langer mee rond voordat ze geopereerd worden. Vaak kan dat niet in het land zelf of wordt de operatie verkeerd gedaan. Dus als ze de mogelijkheid hebben voor de operatie hier aan boord en de operatie is geslaagd krijgen ze als symbool een nieuwe jurk. Dit was erg bijzonder om te zien! Hier krijg je echt een brok in je keel van als je de verhalen van de vrouwen hoort. Want het is niet alleen de operatie zelf er moet ook geestelijk het nodige hersteld worden.
Er zijn helaas geen foto's van toen Naomi en ik bij deze ceremonie waren. (We mogen zelf geen foto's maken in het ziekenhuis) maar hieronder een aantal foto's van andere ceremonies:

Dress ceremony, zingend door de hal
Dress ceremony

Dress ceremony handing over the bag
Ook krijgen ze een tasje overhandigd met daarin een aantal cadeaus, waaronder een bijbel, zeep, lotion om te vieren dat ze genezen zijn.
Dress ceremony

Samen met Naomi hebben we nog een tripje naar de Ekom waterval gedaan, dit was een tripje georganiseerd door één van de vrijwilligers waar we ons voor op hadden gegeven. Met 7 vrijwilligers in een busje richting de watervallen, de route er naar toe duurde ongeveer 5 uren met een paar tussenstops. De weg ernaar toe was goed! Veel beter dan ik had verwacht, want af en toe zitten er best grote gaten in de weg. Als je dan zo door Kameroen rijdt is het echt een prachtig land! Dan ben je wel blij dat je even de stad en de haven uit bent en dat er zoveel meer te zien is.

Ekom waterfalls trip

Onderweg zijn we gestopt bij een boerderij waar ze palmolie produceren, interessant om te zien hoe dit in zijn werk gaat.

Ekom waterfalls trip: Palmolie proces

De uiteindelijke palmolie in olievaten. Als je dit proces ziet met open vuur en grote vaten dan zie je ook wel waarom er ook veel operaties voor brandwonden nodig zijn...

De Ekom waterval

Ekom waterfalls trip
Groepje waarmee we de trip hebben gedaan.

Ekom waterfalls trip: two hour traffic jam
Op de terugweg hadden we nog een flinke file... Meer dan twee uur vertraging en zoals dat in Africa gaat blijft niet iedereen in de rijbaan maar proberen ze erom heen te rijden dus dan heb je een twee baans weg en dan heb je 5 rijen met auto's... Zo duurt het alleen maar langer.. Maar gelukkig hadden we Fryske Dumkes bij ons! Naomi had twee stuks bagage mee, één tas vol met drop, pepernoten en Fryske Dumkes!

Een andere dag zijn we met Mercy Ministries mee geweest naar een weeshuis. Mercy Ministries is een soort project waarin je met een groepje naar een weeshuis gaat of naar een school voor dove kinderen of bijvoorbeeld evangeliseren in een gevangenis. Doordat dit elke week gebeurd kan je een vriendschap opbouwen met de mensen waar je naar toe gaat. Wij zijn dus naar een weeshuis geweest en hebben onder andere met de kinderen geknutseld, gezongen en spelletjes gespeeld. Hier ga ik nog wel een keer naar terug!

Mercy ministries: Visiting the orphanage

Mercy Ministries: Naar de orphanage

De field service gaat voorspoedig, we hebben tot nu toe 653 operaties gedaan bij 638 patiënten. Hieronder een aantal statistieken van de maand oktober:

The month of October, slide 1
The month of October, slide 2
The month of October, slide 3
The month of October, slide 4
Het is altijd een komen en gaan van mensen bij Mercy Ships, het is afscheid nemen van vrienden en collega's waar je lang mee hebt samengewoond op het schip. Dit zijn niet altijd de leukste momenten van het vrijwilliger zijn. Maar je maakt hier wel vrienden voor het leven! En als je ergens op vakantie gaat en er wonen Mercy Shippers dan kan je altijd op bezoek gaan!

In mijn vorige blog had ik het over Ulrich die werd geopereerd aan zijn benen, vanwege dat zijn knieën als het ware omgedraaid zaten. Hier is een foto na de operatie en dat zijn benen in het gips zitten:
Ulrich na de operatie

God's zegen!

Ruben

p.s. hier nog een paar bonus foto's :)

Zo groeit een Ananas!

De bus is volgeladen.

Ekom waterfalls trip
Brood wordt verkocht vanuit een busje.

Ekom waterfalls trip
Zo vervoeren we een kapotte brommer...Hij heeft wel gevoel voor balans!