In de tweede helft van Guinée en weer in Friesland???

28 februari 2019 - Bolsward, Nederland

Hallo allemaal!

Het was wel weer tijd voor een berichtje van deze kant, de laatste blog was alweer van december!

En... we zijn ook alweer in Friesland... Het is een lang verhaal maar we moesten naar Nederland omdat bij Silke multiple long embolieën was ontdekt. Hiervoor moet ze bloed verdunners slikken en gedurende deze tijd mag ze niet aan boord blijven.

Afgelopen zaterdag zijn we op Schiphol aangekomen en meteen doorgereden naar het MCL in Leeuwarden. Gelukkig hoefde ze niet opgenomen te worden in het ziekenhuis. Momenteel hebben we nog een aantal bezoekjes gepland staan voor een aantal onderzoeken. Dit gaat een aantal weken duren.
Dit alles stond niet bepaald op de planning, we zouden in oktober verlof nemen zodat we het einde van de field service in Guinée mee konden maken, de onderhoud periode in Las Palmas en het begin van de nieuwe field service in Senegal. Mercy Ships gaat daar straks voor het eerst naar toe. Maar we zijn beide dankbaar voor alle middelen die aan boord beschikbaar waren en de mensen die om ons heen stonden! Was dit niet zo geweest dan had ik jullie denk ik een heel andere bericht moeten schrijven.

IMG-20190228-WA0000

De laatste weken aan boord waren dus intensief, zeker met dat Silke op de IC lag voor een aantal nachten en ze het rustig aan moest doen. Zelf ben ik niet medisch dus het was het lastig voor mij om in te schatten hoe 'serieus' het was. Maar ik begreep al snel dat het wel een serieuze levensbedreigende aandoening is.

Op dit moment weten we nog niet wanneer we weer terug naar het schip kunnen maar dit gaat zeker aantal weken/maanden duren. Silke kan gelukkig haar werk hier doen omdat ze een werk laptop had meegenomen. Voor mij is dat anders omdat mijn werk aan boord is. In januari ben ik met een andere positie begonnen aan boord. Voorheen werkte ik in het technische magazijn en nu werk ik in de HVAC afdeling (Heating, Ventilation en Air Conditioning) kort gezegd noemen ze deze afdeling de 'Hotel Engineering'. Hier ben ik net begonnen als HVAC assistent. In deze positie doe ik onder andere het onderhoud aan de airco installaties aan boord. Heel belangrijk werk als het warm is :). Ik was begonnen om de systemen te leren kennen en hoe het onderhoud uit te voeren.

Voor nu moet ik voor mezelf bepalen wat ik ga doen in deze tijd. Ik sta ervoor open om voor een tijdje hier te werken in de richting die ik nu ben ingegaan, ik denk dat dit goed is voor mijn ervaring ook straks weer aan boord. Of om wat training/opleiding te volgen om meer kennis op te doen. Misschien ga ik ook wel eerder terug dan Silke maar dan moet er eerst wat duidelijkheid komen wanneer zij ook weer terug kan. Veel om over na te denken en uit te zoeken wat handig is.

Aan boord waren we met de tweede helft van de field service begonnen en zaten we beide goed in onze functie. Silke aan het werk als Hospital Quality Manager en ik in Engineering. Soms lopen zaken wel eens anders dan dat jezelf hebt gepland maar misschien heeft God er ook wel weer een plan mee. We leggen het in Zijn hand neer.

Silke legt het ook mooi uit op haar blog: www.silkekessing.com (In het Duits en Engels)

Aan boord was ik nog steeds betrokken bij het duik team, dit zal ik nu ook even moeten missen. In Guinée duiken we niet zo vaak als dat we in Kameroen deden. In Guinée is het eens in de twee weken, in Kameroen was het soms meerdere keren per week omdat het water daar sterk vervuild was. Tijdens mijn laatste duik had ik een camera mee onder water genomen en een filmpje gemaakt! Deze staat op Youtube: https://youtu.be/BYGWWQe-Ibs

GND190121_GUINEA_FLAG_PORT_MAST_ST001_HI

Ook zijn we nog steeds met een flinke ploeg Nederlanders aan boord, zie de foto! Vorig jaar zijn er zo'n in totaal 1200 verschillende vrijwilligers aan boord geweest! Vanuit meer dan 40 verschillende landen.

GND190121_COM861_DUTCH_CREW_GROUP_ST001_HI

Heel hartelijk dank voor alle ondersteuning en gebed! Tot gauw!

Ruben

1. Aly:
    28 februari 2019
    Wow, Ruben en Silke, dit is wel even een heftige tijd voor jullie zeg!
    Hopelijk is alles gauw onder contrôle en knapt Silke goed op. Alle goeds voor jullie allebei!
    En p.s. van 20 oktober - 9 nov. kom ik weer aan boord en wie weet kunnen we elkaar dan weer ontmoeten... Groetjes, Aly
  2. Henny Visser:
    1 maart 2019
    Hoi Ruben en Silke
    Och, wat een spannende tijd zeg, ik hoorde van je moeder hoe het met Silke was en ze was erg ongerust, ik dus ook.
    Maar gelukkig zijn jullie nu in goede handen met de juiste artsen en medicijnen, gaat Silke hopelijk snel beter worden.
    God weet gelukkig wat Zijn plan met jullie is en als t is zoals jullie hopen, ga je gewoon weer terug met Silke om Zijn werk daar voort te zetten.
    Gods Zegen en hartelijke groet.
    Henny
  3. Rein:
    28 maart 2019
    Hoi Ruben en Silke, Wel heftig zeg! Goed om te weten dat jullie in God's handen veilig zijn en dat jullie je daar aan toevertrouwen! Spoedig herstel toegewenst! En God's nabijheid voor jullie! groet Rein