Shipard is afgelopen en nu in Senegal!

17 augustus 2019 - Dakar, Senegal

Hallo allemaal!

Inmiddels liggen we in Dakar, Senegal! Afgelopen woensdag zijn we aangekomen na een korte vaart vanuit de Canarische eilanden.

De shipyard periode zit er weer op en we zijn klaar voor een nieuwe werkperiode en deze keer liggen we in Dakar, Senegal. Dit is de tweede keer dat Mercy Ships in dit land aanwezig is.
De afgelopen weken zijn druk geweest en er zijn veel projecten gedaan. Het schip ging deze keer weer in droogdok, dit gebeurd elke twee jaar, zodat de schroeven en roeren verwijderd konden worden en er een nieuwe stuurinrichting kon worden geïnstalleerd.
Er zijn een hoop vrijwilligers aan boord geweest om alle verschillende projecten uit te voeren, waaronder ook veel Nederlandse vrijwilligers! Als klein landje zijn we toch altijd goed vertegenwoordigd aan boord!

DSC_2630

Silke kwam terug aan boord in het begin van de onderhoudsperiode en zij is verantwoordelijk geweest voor de projecten in het ziekenhuis. Ikzelf ben bezig geweest in engineering en heb met name onderhoud/projecten uitgevoerd wat normaal niet gedaan kan worden tijdens de field service.

DSC_2636
Op de werf moet je altijd een helm dragen!

Het schip vaart niet heel veel want over een jaar gezien ligt het tijdens een field service voor ongeveer 10 maanden voor de kant, voor ongeveer 6 weken in onderhoud en dus wordt er gemiddeld voor ongeveer 2 weken gevaren. Toch heeft het schip veel onderhoud nodig en dan met name schilderwerk, ook is het schip op leeftijd, alweer 40 (!) jaar oud.
Dit kwamen we bijvoorbeeld tegen toen we een zeewater filter en een aantal kleppen moesten verwijderen en nieuwe moesten plaatsen. Deze zaten helemaal vastgeroest aan het leidingwerk en de bouten waren lastig te verwijderen maar uiteindelijk is het gelukt. En het is de bedoeling dat dit schip nog een flink aantal jaren mee gaat om field services te doen.
Het was erg interessant om te zien hoe de schroefassen en roeren verwijderd werden en het schip zonder te zien!

DSC_2647

DSC_2654
Hier zie je één schroefas met propeller. Deze propellers kunnen de stand van de bladen veranderen om sneller of langzamer te gaan of zelf achteruit.

DSC_2652
Het schip zonder roeren en schroef.

DSC_2646
Op de foto met een roer!

DSC_2637

Ook hebben we gevierd dat we 1 jaar getrouwd zijn! Alweer één jaar getrouwd! De tijd is snel gegaan en er is veel gebeurd in deze tijd maar we zijn beide dankbaar dat we weer aan boord mogen zijn in goede gezondheid en dit werk mogen doen. Ook al zijn er soms veel dingen te doen aan boord we hebben het beide naar onze zin hier en zijn dankbaar voor alle steun die we krijgen!

In de volgende blog leg ik meer uit over Senegal en wat we gaan doen hier voor de komende 10 maanden, het belooft een goede field service te worden!

Groetjes en zegen,

Ruben

1. Barb.:
    20 augustus 2019
    thank you very much nice to know you are both well and having a great experience.!! All the best to you and Silke, you both look great. xoxo