Voor 10 maanden in Senegal

1 september 2019 - Dakar, Senegal

Hallo allemaal!

Deze field service zijn we in Dakar, Senegal. Het schip zal hier ongeveer 10 maanden voor de kant liggen om onze missie te volbrengen. Dit is niet de eerste keer dat Mercy Ships in Senegal is geweest, in 1994 is de Anastasis hier voor 3 maanden geweest.
De afgelopen twee weken zijn er op de donderdagavond country briefings geweest, dit wil zeggen een soort informatie avond over Senegal. Dus nu kan ik iets meer vertellen over het land waar we nu zijn!

Flag_of_SenegalLocationSenegalVlag van Senegal en de locatie in West-Afrika.

Senegal (officieel de Republiek Senegal) ligt in West-Afrika en heeft de hoofdstad Dakar. De officiële taal is Frans maar er wordt voornamelijk Wolof gesproken, meer dan 80% van de bevolking spreekt deze taal. Het land werd onafhankelijk van Frankrijk op 20 augustus 1960, daarna was het land nog samen met Gambia als Senegambia maar dit heeft maar van 1982 tot 1989 geduurd.

Un-senegal
Op de kaart kant je zien dat Gambia in Senegal ligt.

De bevolking telt ongeveer 12,5 miljoen waarvan 42% op het platteland woont en 58% in de steden, de hoofdstad Dakar heeft bijna een miljoen inwoners. Senegal is een islamitisch land, ongeveer 95% is Moslim. Ongveer 5% is Christelijk en dan voornamelijk Katholiek. In Senegal zijn er een aantal etnische groepen vertegenwoordigd, waarvan de Wolof de grootste groep (6,2 miljoen mensen) is en waar de taal dus vandaan komt.

Op de Human Development Index staat Senegal op plek 164, bijvoorbeeld Guinée waar we eerder waren staat op plek 175 en Nederland staat op plek 10. De levensverwachting is ongeveer 67 jaar.

De meeste patiënten die aan boord komen zullen van ver komen, er zijn een aantal screenings gedaan/gepland om patiënten te selecteren. De operaties die deze field service worden gedaan zijn onder andere: Orthopedisch, aangezichts, plastisch en oog operaties. In de stad is er ook een tandarts kliniek geopend. Ook zullen er veel trainingen worden gegeven deze field service in de ziekenhuizen in Dakar, bijvoorbeeld de Safe Surgery Checklist.

We zijn hier inmiddels alweer 2,5 week, het hospitaal is bijna klaar om de patiënten te ontvangen. Op 10 september zullen de eerste operaties beginnen!

SNB190814_ARRIVALS_SHIP_LA001_LO

68239677_10157414098021912_6903199530682941440_o

SNB 20190814_SENEGALESE_FLAG_ARRIVAL_SL001_HI
Friese vlag erbij tijdens de aankomst!

SNB190814_ARRIVAL_CEREMONY_LA002_HI
Leuk weetje: Als blanke wordt je hier aangesproken met Toubab!

Ruben en Silke

1. Aly:
    1 september 2019
    Prachtige foto van jullie beide!
    We hopen en bidden met jullie dat het een goede en rijk gezegende fieldservice zal worden. Vanaf 20 okt. kom ik ook weer (voor maar 3 weken) aan boord. Tot ziens dan.
  2. Ruben Galama:
    4 september 2019
    Bedankt en leuk dat je weer aan boord komt! Tot gauw!