Vertrek uit Benin en aankomst Las Palmas!

28 juni 2017 - Las Palmas, Spanje

Hallo allemaal,

Nu ik deze blog zit te typen liggen we in droogdok op de scheepswerf in Las Palmas de Gran Canaria! Op 14 Juni zijn we hier aangekomen na een vaart van ongeveer 12 dagen. De vaart zelf ging goed en er zijn geen problemen geweest. De dag na vertrek was ik denk ik wel een beetje zeeziek, ik heb toen zowat de hele dag op bed gelegen... Maar de dag erna ging het goed en kon ik gewoon aan het werk, het was op een zondag dus dat scheelt weer. Het schip beweegt nogal apart, ondanks dat er bijna geen golven zijn. Maar er waren meerdere die hier last van hadden.
Voordat we gingen varen was het behoorlijk druk om alles op te ruimen en vast te zetten. Mijn collega, de stores manager ging ongeveer een week voordat we gingen varen terug naar huis vanwege omstandigheden, dus was ik alleen in de store. Het was wel druk voor vertrek maar alles is goed gekomen en in de stores is er niks omgevallen tijdens de vaart... :)

Africa Mercy in Cotonou
Africa Mercy tijdens de field service.

Vertrek Cotonou
Tijdens vertrek uit Cotonou, het hele dok terrein is nu opgeruimd. Al het materiaal wordt op het schip geladen of in Containers gedaan, dit wordt vervolgens naar Kameroen verscheept voor de volgende field service.

Dock terrein voor het schip
Zoals op deze foto's te zien is was het dock terrein omringd door containers, deze werden meteen verwijderd toen we vertrokken omdat ze het terrein nodig hadden.

Vertrek Cotonou: Sleepboot
Sleepboot tijdens vertrek.

Vertrek Cotonou: Verlaten van haven
Verlaten van de haven.

Vertrek Cotonou: Ruben en Silke
Tijdens vertrek stonden Silke en ik bovenop de brug, ook wel de flying bridge genoemd. Vanaf hier hadden we een mooi uitzicht!

Op zee
Midden op zee! Tijdens het varen hebben we regelmatig vliegende vissen gezien, ik wist niet dat deze zo'n lange afstand boven de golven konden vliegen. Soms wel ongeveer een 100 meter! Ook hebben we een aantal keer dolfijnen gezien, ze komen dan even bij het schip kijken en dan met name bij de boeg. Maar de boeg van dit schip is niet erg interessant voor hun dus dan zijn ze ook zo weer vertrokken. Dit komt waarschijnlijk door de vorm van de boeg.

Worship on the bow
Tijdens het varen is er ook tijd voor ontspanning. Hier hadden we 'Worship on the bow'. Erg bijzonder om dit mee te maken en met de hele crew aanbiddingsliederen te zingen op de boeg. Ook kwamen er later nog een aantal dolfijnen langs zwemmen!
Tijdens het varen waren er genoeg activiteiten naast het werk zoals een trivia avond of een bowling wedstrijd op de Wii. Hier zijn we nog 3de geworden!

Zonsondergang op zee
Zonsondergang op zee.

Las Palmas in zicht
Las Palmas in zicht in het donker, we kwamen vroeg in de ochtend aan.

Las Palmas in zicht
Las Palmas in zicht.

Las Palmas: Sleepboot
Sleepboot in de haven.

Haven Las Palmas: Aanmeren
Aanmeren op de scheepswerf, op deze plek lagen we eerst een aantal dagen om het schip uit te laden en gereed te maken voor droogdok. Alle auto's die op dek 8 waren geladen moesten er weer af en ook alle containers die in de cargo hold zitten moesten van het schip af. Het scheen nogal kritisch te zijn met het gewicht van het schip om deze met het platform uit het water te hijsen.

Onderweg naar platform voor droogdok
Onderweg naar platform voor droogdok.

Bijna op zijn plek
Hier liggen we bijna op de plek waar het schip moet liggen voordat het platform omhoog komt. Op het platform staan een flink aantal treinstellen klaar volgens een bepaald patroon waar het schip op terecht moet komen. Voordat het platform wordt gehesen gingen er een aantal duikers het water in om te controleren of deze op de juiste plek terecht kwam. Als het platform vervolgens omhoog komt met het schip staat het schip op treinstellen en kan het schip worden verplaatst naar de uiteindelijke locatie. Bij 'video's' heb ik een filmpje toegevoegd waar je kan zien hoe het schip verplaatst wordt, hier worden 3 bulldozers voor gebruikt en dit gaat ook nog behoorlijk snel! Dit maak je niet elke dag mee!

Schoonspuiten van schip
Nadat het schip droog ligt is er direct begonnen met het schoonspuiten van de onderzijde. Het viel mij eigenlijks nog wel mee hoeveel aangroei erop zat voordat het twee jaar geleden is dat het schip in droogdok is geweest. Tijdens het varen zal er wel het één en ander af gegaan zijn.

Ruben en Wilco
Hier met Wilco op de foto! Hij werkt als Carpenter op het schip of anders gezegd als timmerman. Ja op een stalen schip! :) Er is genoeg te repareren in de hutten en de algemene ruimten op het schip.

Scheepswerf
Foto van de scheepswerf. Op de achtergrond wordt er een ander schip uit het water gehaald. Deze ligt inmiddels naast ons.

Africa Mercy in droogdok
Africa Mercy in droogdok!

Schoonspuiten van schip: Achterzijde en schroef
Schoonmaken van de achterzijde en schroef.

We liggen nu ongeveer 1,5 week in droogdok. En er worden flink wat projecten gedaan om het schip weer klaar te krijgen voor de volgende periode. Het is een komen en gaan van onze eigen crew en van de scheepswerf. Dus heel veel nieuwe gezichten. En proberen te communiceren in het Spaans... :)
Ook zijn er 4 containers met onderdelen binnen gekomen. Deze zitten vol met reserve onderdelen dus het is momenteel erg druk in de store.

Engineering Department met Don Stephens
Hier gingen we op de foto met de Engineering Department en Don Stephens. Don Stephens is de founder van Mercy Ships en komt één keer in de zoveel tijd even aan boord te kijken.
Op donderdag hebben we tegelijk met de Deck department onze Devotional, dit wil zeggen dat we de dag samen beginnen met gebed en mededelingen. Op donderdag is dit samen met de Deck department en wordt er vaak een gastspreker uitgenodigd.

Devotions Technical Department with Don Stephens
Don Stephens tijdens Devotional.

Groepsfoto Childrens Home Togo
Dit is een foto die ik laatst gekregen had, in maart zijn we met een groepje naar Togo geweest. Togo is een buurland van Benin. Hier hadden we onder andere een kindertehuis bezocht.
In dit kindertehuis hadden een aantal Mercy Shippers, toen het schip in Togo lag, meegeholpen met het bouwen van het huis. Onder andere Bowie, op de foto met de lange baard, wou hier graag weer even kijken. Het huis zag er erg netjes uit en de kinderen hadden het goed voor elkaar daar!

Alle Dutchies van het schip
Hier gaan we op de foto met alle Nederlanders op het schip en Jan van den Bosch, hij is bekend van 'Hour of Power'. En zit in het bestuur van Mercy Ships Nederland en kwam het schip bezoeken in Benin.

Voordat we vertrokken uit Cotonou moesten we ook afscheid nemen:

Op de laatste zondag zijn we met een groep voor de laatste keer naar de lokale kerk, 'Back to the word' geweest. Deze dienst duurde 4 uren! Het was een mooi afscheid, een aantal keer ben ik naar deze kerk geweest. Het is een kleine kerk maar de sfeer is goed en het is een hechte gemeenschap. Erg bijzonder om Afrikaanse diensten mee te maken, er wordt al gauw gedanst! Dan zul je niet zo snel in Nederland zien haha https://www.facebook.com/Minist%C3%A8res-de-R%C3%A9veil-Retour-%C3%A0-la-Parole-518998248310224/?hc_ref=NEWSFEED

Ook hebben we afscheid genomen van alle daycrew die deze field service op het schip hebben gewerkt. In de engineering afdeling hadden we bijvoorbeeld 15 daycrew rondlopen die assisteerden bij bijvoorbeeld schilderwerk of schoonmaken. Ik denk dat zij van ons hebben kunnen leren en wij ook van hun in deze periode.

Afscheid Daycrew
Afscheid Daycrew in de International Lounge.

Heel erg bedankt voor de bemoedigende berichten en de maandelijkse giften die binnen komen! De maandelijkse vergoeding kan elke maand betaald worden!

Gebed is en blijft het allerbelangrijkste, momenteel is het erg druk met een hoop projecten die gebeuren. Dus ik zou graag gebed willen vragen dat de projecten op een goede manier gedaan mogen worden en dat we ook als organisatie een 'zegen' mogen zijn naar de scheepswerf. Zodat het schip weer klaar is voor de volgende field service. Hiervan zijn de voorbereiding al in volle gang, de planning is dat we Las Palmas verlaten rond 4 augustus en aankomen in Kameroen rond 16 augustus. Er is bijvoorbeeld al een team aanwezig in Kameroen om de aankomst van het schip voor te bereiden.
Tijdens droogdok is het erg warm op het schip, in mijn hut is het 31 graden momenteel, omdat er geen airco is en we aan de wal stroom liggen omdat de generators een overhaul krijgen. Maar tot nu toe is het redelijk uit te houden en is het humeur op het schip redelijk goed :)

God's zegen!

Ruben

Ruben en Silke

Follow Him

1. Vijfaanboord:
    29 juni 2017
    Tof om te lezen, heel veel succes deze drukke en warme dock weken.

En tot 20juli, groeten uit Texas
  2. Matthias:
    Super leuk Ruben.

Mooi dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Veel zegen van boven en groetjes uit Bolsward.
  3. Rein:
    29 juni 2017
    Hé Ruben! lijkt me wel een bijzondere ervaring om mee te maken, met dat droogdok! Wat bijzonder zeg die worship on the Bow en ook bijzonder dat er toen dolfijnen langs kwamen zwemmen :)! Hé Ruben goede tijd daar! En dat alle projecten goed mogen slagen! God's zegen daar! groet Rein
  4. Aly:
    10 juli 2017
    Hoi Ruben,
    Leuk om zo weer eens wat foto's en verhalen van jou tegen te komen. En ook om jou samen met Silke te zien! Groeten ook aan haar en veel sterkte in de (bloedhete) droogdokperiode, ik zou het echt niet uithouden om in een hut van 31 º te moeten slapen. Groet alle bekenden aan boord en heb een goede en gezegende tijd.
    (Folle lok en seine foar jimme.) Aly