Verlof en weer terug naar Kameroen!

12 mei 2018 - Douala, Kameroen

Hallo allemaal!

Hier is weer een blog vanaf de Africa Mercy! Het was ook alweer een tijdje geleden sinds de laatste... Momenteel is het ship holiday wat betekend dat het lang weekend is. Vorige week zaterdag zijn Silke en ik weer terug gekomen van ons PTO of anders gezegd verlof, bij Mercy Ships worden nogal veel afkortingen gebruikt. We komen dus op het juiste moment weer terug haha.

In dit verlof hebben we veel voorbereidingen voor onze bruiloft gedaan. We zijn onder andere bij de gemeente langs geweest en al het papierwerk was goedgekeurd! Omdat Silke uit Duitsland komt moesten we wat papierwerk uit Duitsland regelen dit kostte nogal wat tijd en moeite maar het is allemaal goed gekomen!
Toen we bij de gemeente waren was er ook nog een verrassing want we dachten eerst dat het stadhuis van Bolsward dicht zou zijn vanwege verbouwingen maar dit was verplaatst! En precies wanneer wij de bruiloft voor de burgerlijke stand hadden gepland was het nog beschikbaar! Wat een geluk en zegen!

Town hall of Bolsward

3 weken in Nederland en Duitsland voor de voorbereidingen zijn zo weer voorbij helaas. Ons plan is om tot eind juni aan boord te blijven en in Las Palmas, waar het schip weer voor onderhoud ligt in de zomer, van boord te gaan. Zodat we dan nog een aantal weken tot de bruiloft hebben. Het plannen van een bruiloft vanaf het schip kan soms lastig zijn (gebedspuntje :) ) maar we maken kleine stapjes.

We liggen nog een aantal weken met de Africa Mercy in Douala, Kameroen. De field service zit er bijna alweer op, volgende week is de laatste week van operaties. Dan is het hospitaal zelf nog een paar weken open voor de laatste patiënten om te herstellen en daarna is het opruimen, inpakken, alles vastzetten en dan vertrekken richting Las Palmas!

Engine control room
Tijdens het varen zullen de hoofdmotoren weer draaien en de controle kamer volledig worden gebruikt!

Donderdagavond was het Global Community Gathering wat betekend dat we met het ISC in Texas een videoverbinding hebben. Dus dat er presentaties in Texas zijn die wij kunnen zien en presentaties op het schip die ze in Texas kunnen zien. Op deze avond was er een mooie en vooral grappige video te zien die het communicatie team aan boord heeft gemaakt:

En op donderdagavond is het traditie dat er na is het natuurlijk tijd voor ijs!
Ice cream thursday

Het Dental team heeft inmiddels de 9000e patiënt behandeld!
Dental clinic 9000th patient

Het verhaal van Tresor.

Graag zou ik een verhaal van een patiënt met jullie willen delen zodat je een beter beeld hebt wat we zoal tegen komen, dit verhaal is geschreven door het communicatie team aan boord en ik heb het vertaald vanuit het Engels:

Tresor is een jongen van 10 jaar met een grote lach. Hij is een grappenmaker met een competitieve geest en is totaal niet bang om zijn mening te geven. Hij is een echte jongen die van geen ophouden weet.

Maar toen Tresor drie jaar oud gebeurde er iets wat hem in zijn kinderjaren zou blijven achtervolgen, hij was buiten aan spelen met zijn vrienden toen hij per ongeluk in een open vuur werd geduwd.

''Er was niemand in de keuken die op hem lette. Hij huilde ook niet hardop, dus niemand wist of er wat gebeurde. Hij bleef in het vuur liggen, en enige tijd later vond mijn zus hem liggen in het vuur.'' Vertelde Tresors moeder.

De vlammen verbrande veel van zijn kleine lichaam en lieten hem met wonden langs zijn bovenlichaam en gezicht achter die uiteindelijk in littekens zouden verdwijnen. De brandwonden aan zijn arm waren de wonden die echt zijn jonge leven heeft bepaald. Zonder de juiste medische zorg genazen zijn wonden verkeerd, waardoor er een contractie ontstond die zijn elleboog op zijn plaats hield, waardoor hij zijn arm en ook zijn hand niet kon gebruiken.

Tresor Before Dock

Voor zijn moeder heeft het ongeluk van haar zoon diepe littekens in haar hart achtergelaten. Omdat ze er niet was toen hij in het vuur viel. Ze herinnert het zich goed toen ze haar zoon voor het eerst in deze toestand zag.

''Ik kwam thuis de volgende morgen en vond hem zo, niemand had hem naar het ziekenhuis gebracht.'' Zei ze somber en ze herinnert zich hoe hij bedekt was met open brandwonden. Reizen naar het ziekenhuis om het verband te vervangen koste haar veel geld en heeft haar in diepe schulden laten zitten.

Tresor before surgery on the ward

''Ik huilde en voelde me zo slecht, en ik zei tegen God: 'Ik weet niet zeker of hij het redt, ik weet niet zeker of hij het haalt, en ze voelde zich een slechte moeder omdat ze er niet was geweest om hem te beschermen.

Naarmate de tijd verder ging, werden de beperkingen veroorzaakt door het ongeluk van Tresor steeds duidelijker. Omdat hij zijn hand en arm niet kon gebruiken had hij hulp nodig bij alledaagse dingen zoals het aandoen van zijn kleren en het eten.

Zeven jaar na zijn ongeluk hoorde zijn moeder dat de Africa Mercy in Kameroen zou komen en dat Tresor kon worden geopereerd. Het was een antwoord op een lang gebed: dat Tresor op een dag zijn arm weer kon gebruiken.

Tresor during recovery on the ward

Hij kreeg een operatie aan boord, waar het litteken weefsel rond zijn elleboog werd verwijderd en vervangen werd door verschillende huidtransplantaties waardoor hij zijn arm weer kon strekken. Het medische team opereerde ook zijn hand zodat hij deze ook weer volledig kon gebruiken.

Tresor during recovery dressing change

De weg naar herstel lag voor hem. Voordat de fysiotherapie kon beginnen moest hij wachten tot zijn wonden waren genezen. Maar het duurde niet lang voordat zijn energie en gejuich weer terug waren. En hij stond erom bekend om rond te scheuren op zijn driewieler in het ziekenhuis of op dek 7.

Tresor on deck 7

Het herstel van Tresor hield onder andere in het vastpakken van objecten, voorwerpen op te pakken en steeds zwaardere dingen op te tillen met zijn hand.

Tresor in rehab doing excersizes

''Zijn mobiliteit is nu eigenlijk 100 procent. Hij was zo blij toen hij de allereerste keer in staat was om zijn elleboog te bewegen,'' zei zijn ergotherapeut die met Tresor samenwerkte tijdens zijn weken van fysiotherapie. ''Hij is zo gemotiveerd - ik hoefde hem niet eens te vertellen dat hij zijn oefeningen moest doen; hij deed het zelf. Als ik zeg om 10 herhalingen te doen, dan deed hij er 20.''

Tresor in rehab doing excersizes 2

Op de vraag hoe het leven na zijn operatie zal veranderen, zei zijn moeder dat hij meer onafhankelijk zal zijn. Hij zal zichzelf nu kunnen wassen, goed eten en schrijven zoals alle anderen kinderen.

Maar op een typische 10-jarige manier is Tresor enthousiast voor ander soorten levensveranderingen zoals het spelen van basketbal, het bijhouden van zijn vrienden en het aannemen van meer verantwoordelijkheid als 'de man van het huis'.

Tresor home visit

Zijn ultieme droom is om monteur te worden als hij groot is. ''Sinds de eerste keer dat hij een monteur aan het werk zag, vertelde hij me: Dit is wat ik wil doen'' Zei zijn moeder. Hij zou zeggen ''Mam ik bid dat we het geld hebben om mijn arm recht te trekken.''

Nu, met zijn arm genezen en zijn mobiliteit  herstelde mobiliteit, is Tresor vrij om zijn dromen met open armen voort te zetten.

Geschreven door: Rose Talbot
Foto's: Saul Loubassa Bighonda

Tresor home visit 2
Mooi T-shirt van een bekend Nederlands radio station!

Een paar weken terug zijn we nog naar een opvangcentrum voor Chimpanzee's geweest. Dit was erg leuk om mee te maken want je mocht ze ook vasthouden! In dit opvangcentrum zitten voornamelijk jonge Chimpanzee's die gevonden zijn en niet nog niet voor zichzelf kunnen zorgen, hier worden ze groot gebracht en later naar een eiland gebracht vlakbij waar ze verder opgroeien.

Feeding of Chimpanzee's
Eiland waar de grotere Chimpanzee's verblijven.
Looking for a connection

Op zoek naar bereik voor de telefoon...

View of the road to the refuge
Foto van de weg naar het opvangcentrum, maar voordat we daar kwamen moesten we eerst nog een stukje met een boot.

Chimpanzee in boat

Silke with a Chimpanzee

Ruben playing with Chimpanzee
Het was een erg leuke dag om daar even te kijken en een kleine Chimpanzee vast te houden! Bij de video's heb ik er twee toegevoegd toen we ze aan het voeren waren vanuit de boot.

Dutch crew photo
Dit is een foto van bijna alle Nederlandse crew aan boord! Zoals je kunt zien zijn we met een behoorlijk ploeg!

Security group
Dit is een foto van het Security team aan boord, je kant waarschijnlijk wel raden wie Gerrit is! Hij komt uit Zeeland en is de SSO (Ship Security Officer) aan boord. De vijf andere mannen zijn Ghurka's en komen uit Nepal. De Ghurka's zijn een volk uit Nepal en zijn vooral bekend van hun rol als soldaten in dienst van het Britse leger.
Dit is altijd een vaste groep en zijn verantwoordelijk voor de veiligheid aan boord en op het dok en de verschillende locaties in de stad. Ze staan bijvoorbeeld aan de gangway te controleren wie er van en aan boord komen en dat je je badge wel scant :)

Dit was het weer voor deze blog! Voor het volgende zou ik heel graag gebed willen vragen; bij mijn oom is kanker ontdekt vorig jaar en momenteel zit hij in de chemo therapie en Immuun therapie, ik ben blij dat we even op bezoek konden toen we thuis waren. Heel graag gebed gevraag voor rust en herstel voor hem.

God's zegen!

Ruben

1. Henny Visser:
    12 mei 2018
    wat een mooie verhalen Ruben.
    Ik wens jullie een goede tijd en voorbereiding voor jullie huwelijk toe.
    Tot gauw en de groeten van mij voor jou en ook voor je toekomstige vrouw.
    Gods Zegen🙏