Tweede helft is begonnen en nieuws!

3 februari 2018 - Douala, Kameroen

Hallo allemaal!

Weer een blog vanaf de Africa Mercy waar we nog steeds in Douala, Kameroen zijn. Kerst en nieuwjaar zijn achter de rug en ook ben ik nog jarig geweest! 29 jaar alweer! Silke en ik zijn in november/december twee weken in Nederland en Duitsland geweest. En misschien al voorbij zien komen op Facebook maar ik heb Silke op de dag voordat we weer terug gingen naar het schip ten huwelijk gevraagd!!! En ze heeft JA gezegd! Momenteel zitten we in de voorbereidingen om de bruiloft te plannen. Er komt wel het één en ander bij kijken omdat Silke uit Duitsland komt en ik uit Nederland. Maar dit gaat helemaal goed komen!

Carols by candlelight
Australische Kerst traditie, Carols by Candlelight (Kerst liederen bij kerstlicht)

Santa Lucia
Kerst traditie uit Scandinavië: Santa Lucia.

Tijdens het verlof in Nederland heb ik ook een presentatie in Het Keerpunt mogen geven en is er weer een collecte voor mij gehouden. Nogmaals heel hartelijk dank hiervoor!

Na oud en nieuw betekend het ook dat we in de tweede helft van de field service zitten. In totaal hebben we tot nu toe ruim 1600 operaties uitgevoerd. Er zijn in totaal al 840 deelnemers in de verschillende cursussen geweest die worden gegeven. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld de WHO Safe Surgery Checklist, dit is een checklist die ervoor zorgt dat er zo min mogelijk fouten worden gemaakt tijdens een operatie. Bijvoorbeeld dat het gereedschap voor en na de operatie wordt geteld zodat er niks achter blijft. Als deze checklist wordt gebruikt dan wordt het aantal sterfgevallen tijdens een operatie met 50% verminderd! Ook het aantal complicaties na een operatie is behoorlijk minder.

Medical Capacity Building training
Één van de MCB (Medical Capacity Building) day crew heeft de WHO (World Health Organisation) checklist vast die wordt gebruikt tijdens een training in het Limbe Regional Hospital.

WHO Checklist
WHO Checklist

De field service is nog in volle gang en na oud en nieuw zitten we dus in de tweede helft van de field service. Inmiddels hebben we een behoorlijke groep patiënten kunnen helpen en elke dag zitten er weer patiënten op het dock terrein te wachten om te worden onderzocht voor de operatie. Je komt van alles tegen maar je kan wel zien dat ze beseffen dat ze eindelijk worden geholpen.

Ulrich for X-Ray

X-Ray Result

Röntgen scanner aan boord.

Celebration of sight eye clinic
Celebration of sight viering na een operatie aan staar.

Het leven op het schip kan soms een uitdaging zijn, vooral als je met zijn 4en in een hut leeft en niet zo heel veel privacy hebt. En niet iedereen dezelfde definitie van stil zijn heeft.... :) Het is dan goed om af en toe van het schip af te gaan en ergens anders naar toe te gaan. We hebben een mooi plekje gevonden in Limbé wat ongeveer een 2 uur rijden van het schip af is. Hier is een hotel met een strand waar het heerlijk relaxen is.

Shoes outside cabin for Christmas
Traditie op de Africa Mercy om tijdens kerst avond de schoenen buiten de hut te zetten!

Tijdens shipyard in Las Palmas had ik ook een duik cursus gevolgd en gehaald en nu ben ik lid van het duik team aan boord. Inmiddels heb ik een aantal duiken gedaan en het water is hier echt vies en het zicht slecht. Tijdens een van de laatste duiken loosde het schip achter ons zijn 'Sewage' dat wil zeggen het afvalwater direct in de rivier waar we aan het duiken waren. Dus dit was niet heel fris om in te zwemmen.... Het stonk behoorlijk en daarna heb ik maar een extra lange douche genomen :)

Maar het duiken moet gebeuren, de water inlaten zijn erg vies en moeten wekelijks schoongemaakt worden om verstopping te voorkomen. In Las Palmas was het zicht onder water een stuk beter!

Divers in water

Divers in water

Workboat near divers

Basket die met magneten op het schip vastzit, deze zitten voor de water inlaten

Een van de vele netten die met magneten onder het schip zijn bevestigd om te voorkomen dat er veel troep wordt aangezogen.

Basket uit het water die op het schip zat
Deze moet worden schoongemaakt!

Grates verwijderd
Roosters verwijderd van het schip om te worden schoongemaakt. Als er gedoken wordt moet er ook rekening worden gehouden met de stroming van de rivier vanwege eb en vloed. We duiken dan tijdens een tijd dat er geen stroming is.

Engineering Crew Praying
Engineering crew in gebed.

Bunkering Operation
Aan het tanken of Bunkeren zoals dat in scheep termen heet :)

Soms gaan we stad in om onderdelen te zoeken die we direct nodig zijn en dan kom je verrassende dingen tegen:

Fillips lights
Fillips lights

Nice toilet for sale
Mooi toilet te koop!

Heel graag gebed gevraagd voor mijn beppe (Oma in het Fries) die in het ziekenhuis lag en geopereerd was aan haar heup nadat ze gevallen was.De operatie was goed geslaagd en ze hersteld bijzonder goed na een roerige week! Maar gebed is nodig voor een goed herstel en revalidatie.

God's zegen!

Ruben

View over the port

1. Henny:
    3 februari 2018
    lieve Ruben
    Fijn om je reisverhaal weer te lezen.
    Geweldig dat je gaat trouwen, ik wens jullie Gods Zegen toe en veel geluk en gezondheid.
    Beterschap met je Beppe.
    Nog een heel mooie tijd op het schip en met alles wat je doet.
    Groeten aan Silke.
  2. Aly:
    3 februari 2018
    Hoi Ruben, bedankt voor je mooie reisverhaal en gefeliciteerd jij en Silke!! (Omdat ik niet meer zoveel op Facebook struin had ik dat gemist) Wat een vieze klus daar in het water: ik benijd je bepaald niet.
    Binnenkort ga ik me weer aanmelden voor de fieldservice in Guinee, wellicht is volgend voorjaar een paar weken plek, ik zie wel.
    Ik tink oan jimme en ek oan dyn Beppe.. Groetnis, Aly