Shipyard in Las Palmas en vertrek richting Kameroen

12 augustus 2017 - Las Palmas, Spanje

Hallo allemaal,

Weer een berichtje vanaf een varende Africa Mercy!

Momenteel vaart het schip richting Kameroen wat betekend dat de shipyard periode in Las Palmas de Gran Canaria in Spanje er weer op zit!

Africa Mercy in droogdok in de avond

We kwamen op 14 juni aan en zijn vorige week vrijdag, 4 augustus, vertrokken. Dat betekend dat we ongeveer 7 weken in shipyard zijn geweest.
Het was een drukke tijd met veel onderhoud aan het schip en projecten die gedaan zijn. Het schip is bijna weer klaar voor de volgende field service!

Schoonmaken van het schip van bovenaf

Achterkant van schip in droogdok

Zijkant van het schip vanaf de grond

Tijdens shipyard zijn er veel projecten gedaan. Hiervoor waren meer vrijwilligers nodig om dit te kunnen doen. Dus in een korte tijd zijn er veel nieuwe mensen aan boord geweest voor een korte tijd, ongeveer twee weken, en dan alweer vertrekken. Dus eigenlijk geven ze een deel van hun vakantie op om twee weken aan boord te komen werken. Respect!

Voorkant van het schip in droogdok

Je ontmoet heel veel nieuwe mensen in een korte tijd en soms houdt je niet meer bij wie er nieuw is en wie er straks weer gaat meevaren. In de store was het een erg drukke tijd met veel containers die binnen kwamen met materiaal en reserve onderdelen. Af en toe was het echt druk met 5 mensen tegelijk die een vraag hadden of er al iets was binnengekomen of dat we een bepaald stuk gereedschap of materiaal hadden maar ik denk dat ik iedereen wel goed heb kunnen helpen.
Nu heb ik weer een nieuwe collega! Een Nederlander die voor minimaal twee jaar aan boord komt. Hij is vlak voordat we gingen varen aan boord gekomen en is samen met zijn gezin ook eerst in Texas met het voorbereidings programma begonnen. Je kunt Gerrit en zijn gezin volgen op de volgende website: http://vijfaanboord.nl/

Het is wel even wennen om nu Nederlands in de store te praten terwijl je met iedereen Engels praat maar we kunnen er beide wel aan wennen en soms praten we Engels tegen elkaar :)

In de machinekamer is er bijvoorbeeld onderhoud gepleegd aan de generators. Aan boord hebben we in totaal 4 MAN diesel generators, waarvan er twee een complete overhaul hebben ondergaan. Wat dus eigenlijks een hele grote beurt is aan een hele grote motor. :)
Hiervoor moest ik bijvoorbeeld een paar keer onderdelen brengen naar de MAN werkplaats vlakbij de scheepswerf. De generator werd op het schip uit elkaar gehaald en in de werkplaats werd een deel van het onderhoud uitgevoerd. Dus in mijn beste Spaans uitleggen dat ik onderdelen bij me had, maar dat ging elke keer goed!

Africa Mercy vanaf de overkant

Het schip is aan de buitenkant gedeeltelijk opnieuw in de verf gezet, voornamelijk aan de onderkant. Ook zijn de schroeven weer schoongemaakt en zagen er netjes uit, klaar om het schip naar Kameroen te varen.

Zijkant van het schip, nieuwe laag verf!

Terug het water in

Weer in het water!

Tijdens de shipyard periode hadden we in de weekenden tijd om van het schip af te gaan. En als je de hele week op de werf zit dan wil je in het weekend wel van het schip af. Vooral toen het schip in droogdok lag was het warm op het schip. In mijn hut was s'nachts ruim 30 graden plus... Want de airco werkte niet omdat hier onderhoud aan werd gepleegd. Dus nu de airco weer werkt waardeer je het ook meer! In de weekenden zijn we voornamelijk naar de stad en het strand geweest en hebben we het eiland verkend.

Samen met Silke heb ik bijvoorbeeld motor gereden! Dit was echt super om te doen! We misten beide het motorrijden wel een beetje. We hadden een goede website gevonden en de eigenaar benaderd om de motors voor 1 dag te huren omdat hij normaal minimaal twee dagen doet. Hij bleek net te zijn begonnen en wou wel graag klanten en ervaringen hebben dus voor ons kon hij wel een uitzondering maken en heeft er ook nog gratis een begeleide tocht van gemaakt. Dus hij reed voorop en wij konden hem volgen en heeft zo mooie plekjes en wegen op het eiland laten zien! We hadden hier erg geluk mee! Het was echt een super dag!

Motorrijden! Wachten voor een kudde schapen

Motorrijden! Wachten voor een kudde schapen

Samen met Wilco heb ik een duikcursus gedaan. Tijdens een field service wordt er elke week een duik gedaan om het schip heen, om te kijken of alle water inlaten nog schoon zijn. Waar het koelwater voor onder andere de generators in gaat.
Het water in de Afrikaanse havens is vaak niet het schoonste, er drijft behoorlijk wat plastic in, hier zijn speciale covers voor om het plastic en andere troep eruit te houden. Maar deze moeten regelmatig schoongemaakt worden. Hiervoor is er een duikteam aan boord en nu we deze cursus gedaan hebben kunnen we ook bij het duikteam. Ze hadden hier mensen voor nodig en Wilco en ik wilden beide wel graag een duikcursus doen dus dat komt mooi uit!

Het schip gaat nu naar Kameroen toe, een land waar Mercy Ships nog niet eerder is geweest. Tijdens de komende field service liggen we in de haven van Douala. De hoofdstad van Kameroen is Yaoundé. Het land heeft ongeveer 24,5 miljoen inwoners en is ongeveer 11 keer groter dan Nederland.
Op het schip komt er ook weer day crew te werken, dit zijn lokalen die tijdens de dag aan boord komen werken. In de engineering department komen er 15 te werken.
Het land heeft ongeveer 230 verschillende etnische groepen met even zoveel verschillende talen en dialecten. De taal die het meest gesproken wordt zal net als in Benin Frans zijn. Dus er zijn een hoop nieuwe talen te leren! Dit betekend ook dat er veel vertalers aan boord zullen werken om de patiënten te woord te staan. Het zal een drukke field service worden met veel operaties, 5700 operaties is de planning. Deze oparaties zijn op allerlei vlakken; oogoperaties, tandheelkunde, aangezichtsoperaties etc. De meeste patiënten, ruim 90%, zullen van buiten Douala komen. Dus logistiek is dit ook nog uitdaging. Ook zullen er veel trainingen plaatsvinden op verschillende vlakken, bijvoorbeeld in de landbouw voor het beter laten groeien van gewassen en het steriliseren van gereedschap. Twee totaal verschillende onderwerpen maar beide erg belangrijk.
Voor Silke komt de drukke tijd er weer aan met het gereedmaken van de operatie kamers en het voorbereiden van de operaties. Heel graag gebed gevraagd hiervoor en voor deze komende field service, dat we een zegen voor Kameroen mogen zijn. Het advance team is al voor een tijdje in Kameroen om de aankomst van het schip voor te bereiden, zij hebben ook gebed nodig in hun voorbereidingen en contacten met de overheid. Kameroen is een land waar corruptie een erg grote rol speelt. Het stond bijvoorbeeld op de 146e plaats van 180 landen in de Corruption Perceptions Index, terwijl Nederland op de 6e plaats staat. Dus dat dit niet teveel van invloed op onze field service mag zijn.

Vertrek Las Palmas

Vertrek Las Palmas

Maar eerst zijn we nog onderweg naar Kameroen, als het goed is passeren we morgen de evenaar en ook de nul meridiaan dus gaan we door punt 0.0 wat betekend dat ik een Royal Diamond Shellback ben! Als je over de evenaar gaat ben je een Shellback maar door punt 0.0 is nog specialer. Ben benieuwd wat voor ceremonie er gaat plaats vinden :)

De dag voordat we vertrokken en niet meer van het schip af mochten was volgens mij iedereen die niet on call of dienst had van het schip af! We zijn deze avond nog uit eten geweest, nu het nog kan haha want twee weken op zee dan moet je ook maar afwachten wat je te eten gaat krijgen :)

God's zegen!

Ruben

P.s. Foto's volgen later want het internet aan boord is nu erg traag dat dit niet lukt. Als we in Kameroen zijn krijgen we als het goed is weer sneller internet.

1. Aly:
    13 augustus 2017
    Hoi Ruben,
    Fijn om je verhaal weer te lezen. Dat was een drukke shipyard periode, maar ook leuke dingen gedaan! Ik wens jou en Silke, Gerrit en alle anderen aan boord een hele goede tijd in Kameroen en we zullen aan jullie denken..
    Heel veel zegen en we horen straks wel weer de bijzondere verhalen. Sterkte!
  2. Henny:
    14 augustus 2017
    Hoi Ruben
    Weer prachtig om te lezen, wat een avonturen ook, samen op de motor is ook geweldig!
    Mooie tijd samen enne......
    eerdaags komen er 2 mensen uit onze kerk op het schip , Lennart en zijn vriendin.
    Lieve groeten ook aan Silke.
    Henny
  3. Esther:
    20 augustus 2017
    Ha die Ruben, jij blijft je zelf ontwikkelen: duiken en daar motor rijden. Jullie doen allen onmisbare werkzaamheden. Zo belangrijk in deze tijden. Lieve Groet aan Silke en aan jullie allemaal geloof, hoop en liefde voor de komende perioden
  4. Rein:
    25 augustus 2017
    Hé Ruben weer mooi om te lezen! Tof dat je nu ook kunt duiken! Lijkt me heel erg speciaal en dan ook nog een Royal Diamond Shellback ;) Heel veel zegen daar bij alles wat jullie ondernemen en heel veel zegen voor jou en Silke!