Onboarding programma in volle gang!

3 oktober 2016 - Lindale, Verenigde Staten

Hallo allemaal!

Het onboarding programma is in volle gang en we zitten inmiddels alweer in de 4e week! Totdat we naar Benin gaan, op 20 oktober, zijn we met zijn 9-en. Will en Briana uit Washington State, Silke uit Duitsland, Trinity uit Texas, Angie uit Engeland en Ramon, Nina en Kim de familie uit de Filipijnen. Ramon en zijn gezin gaan al eerder richting het schip, hij gaat als Hotel Engineer aan de slag en deze functie moet al eerder bemand worden dus zij zullen niet mee gaan met de Field Practice. De groep waarmee we de lessen volgen is groter omdat er ook medewerkers tussen zitten die hier op het IOC (International Operations Centre) gaan werken. Maar de groep waarmee we naar Afrika en het schip gaan bestaat dus uit 9 personen.

Een aantal van de groep hebben al eerder (voor een korte periode) op een schip van de organisatie gewerkt, dus die kunnen uit eigen ervaring vertellen en dat is wel handig! Hoe de hutten op het schip eruit zien, hoe het is om met meerdere in een hut te zitten, eten op het schip enz. Dus dan weet je al een beetje wat er te wachten staat! Zij hebben dan op de Anastasis of op de Africa Mercy gewerkt. Het schip de Anastasis is al een aantal jaar uit de vaart. Dit was een voormalig cruise schip en dit was ook het eerste schip van de organisatie, deze is in 1978 in de vaart gekomen. Momenteel wordt er een tweede schip gebouwd, de Atlantic Mercy, deze zal waarschijnlijk in 2019 in de vaart komen.

In het kort wordt het onboarding programma als volgt omschreven: 'An interactive training program involving class instruction and a field practicum which conveys our ethos and culture, and provides a foundation upon which crew & staff can be succesfull in Mercy Ships'.

De eerste week wordt het FMS (Foundations of Mercy Ships) week genoemd, tijdens deze week waren er ook een aantal gasten aanwezig die zijn geïnteresseerd om vrijwilligerswerk te gaan doen bij de organisatie. Deze week ging onder andere over de missie en visie van Mercy Ships, historie van de organisatie, en waarom deze cursus wordt gedaan als je langer dan een jaar gaat meewerken. Ook was er een rondleiding over het terrein van het IOC, het terrein is in totaal 176 ha. groot, waarvan ongeveer 48 ha. voor vee wordt gebruikt.

Op het IOC terrein, welke een aantal jaar geleden is aangekocht, staan verschillende gebouwen met daarin een eigen afdeling. Ook is er een boerderij waar een kudde koeien (normaal ongeveer een 60 koeien) wordt gehouden om wat extra te verdienen door de koeien te slachten en het vlees te verkopen. Ook worden er kippen gehouden waarvan de eieren weer worden verkocht en verder wordt er nog compost verkocht. Dit levert een mooi resultaat op voor de organisatie van ongeveer $60.000.- tot nu toe dit jaar!

De boerderij heeft ook als doel om het Food for Life programma te ondersteunen. Met dit programma worden instructeurs opgeleid, deze komen uit de landen zelf waar Mercy Ships actief is. De instructeurs worden opgeleid om de boeren lokaal te trainen om op een natuurlijke manier en met lokale middelen hun opbrengst en kwaliteit van landbouw te verbeteren. Op deze manier wordt daarmee het voedsel verbeterd, goede voeding is een belangrijke basis om ziektes te voorkomen.Ook wordt er hier getest met landbouw gewassen, de grond hier is niet erg vruchtbaar en het klimaat is vergelijkbaar met de landen waar Mercy Ships actief is. Dus dit is de ideale basis om te testen en deze kennis weer verder over te dragen. Erg interessant wat hier allemaal gebeurd!

De tweede week wordt Faith Foundations genoemd. In deze week draaide het voornamelijk om je relatie met God en dat we allemaal een andere geloofs achtergrond hebben. Ook ging het over Gods karakter en Bijbelse principes en hoe je deze in de praktijk brengt.

De derde week was het Personal/Interpersonal Development week, hier ging het onder andere over je persoonlijkheid en hoe je met verschillende persoonlijkheden moet omgaan. Hiervoor moesten we een test doen volgens het zogenaamde DISC principe. Straks op het schip zit je met ruim 400 man bij elkaar die ook elk een eigen cultuur meebrengen dus dit is wel goed om je alvast een beetje op voor te bereiden. Ook ga je naar een land toe die een andere cultuur, normen en waarden heeft die anders zijn dan je gewend bent. In deze week hebben we hier een begin mee gemaakt.

De afgelopen weken was het hier erg warm, richting de 40 graden! Momenteel is het redelijk aan het afkoelen, nou ja nog ruim 25 graden betekend dat hier... Mooi als voorbereiding op Afrika! In de groep spreken we al wat Texaans tegen elkaar, zo is het elke morgen: Morning all y'all en howdy. Ook heb ik de 10 geboden in het Texaans gevonden :)

The Ten Commandments - Texas Style:

7. No killin'
  8. Watch yer mouth
  9. Don't take what ain't yers
  10. Don't be hankerin 'for yer buddy's stuff

De afgelopen weken was een warm welkom en ik ben benieuwd naar de komende weken, deze zullen meer gaan over de cultuurverschillen waar we mee te maken krijgen en volgende week gaan we de Basic Safety Training doen. Ook zal er meer bekend worden over de Field Practise die we gaan doen in Benin.

Ook heb ik een overzicht van de donaties gekregen. Tot nu toe staat er $560.- op mijn schip account dus de eerste maand crew fee in november is bij elkaar! Heel hartelijk dank daarvoor! Op het schip wordt alles in dollars verrekend en één keer per maand krijg ik een overzicht wat er aan donaties is binnen gekomen.

Het gaat steeds beter om Engels te praten, één van de groepsleiders komt uit Zuid-Afrika dus sommige woorden kunnen we wel uitwisselen maar het is dus voornamelijk Engels maar dat is een goede oefening, straks op het schip kunnen we wel weer Nederlands praten. En oh ja ik schijf ook nog steeds in het Nederlands :)

Groet,

Ruben

1. Arjen:
    6 oktober 2016
    Hi Ruben, leuk die update. Ik ga je volgen en ga geld overmaken. Doe ik periodiek. Enjoy de reis!

Ps: we hebben 2 nieuwe bewoonsters erbij. 2 konijnen. ties was er al snel klaar mee, Haha. Het beest krabte hem bij het optillen...
  2. Henny Visser:
    7 oktober 2016
    Hoi Ruben,
    Had een lang verhaal geschreven en klik het weg.

Dacht ik ga nog even lezen en meebeleven wat je allemaal doet en ja ik vind het zo mooi om te zien dat God voor je zorgt als je Zijn weg gaat.

ik wens je een hele goede tijd toe en Zijn Liefde en Nabijheid.
    Lieve groet,
    Henny