De eerste weken op de Africa Mercy!

16 december 2016 - Cotonou, Benin

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik een paar weken op het schip en het bevalt goed! Ik begin steeds meer in het ritme van het leven op de Africa Mercy te komen. Zoals ik in mijn vorige blog vertelde was de eerste dag overweldigend, eigenlijks was dit de hele eerste week wel zo. Je ontmoet in een korte tijd veel verschillende mensen waarvan je de naam gauw weer bent vergeten maar je bent niet de enigste die dit heeft! Gelukkig heb je ook altijd nog een badge waar je naam op staat waar je dan even op kunt spieken, dus dit is wel handig. Ook is het in het begin even zoeken op het schip waar je precies moet zijn maar inmiddels kan ik redelijk mijn weg vinden!

De Africa Mercy

Op het schip werk ik als Engineering Storeman, dit houdt in dat ik reserve onderdelen moet bestellen, de voorraden moet bijhouden en de verschillende magazijnen op het schip netjes moet houden. We krijgen containers uit de VS (vanuit Lindale waar het IOC zit en ik het voorbereidingsprogramma heb gedaan) en vanuit Rotterdam (Mercy Ships Nederland), het duurt ongeveer een twee maanden voordat de container bij het schip is. In deze containers zit bijvoorbeeld ook medische spullen, eten en drinken wat niet lokaal kan worden gekocht, pakketjes voor de bemanning enz. enz. Dus de onderdelen moet je van te voren bestellen die je later voor het onderhoud nodig bent, dus dit betekent vooruit plannen. Het kan wel sneller maar dan kost het ook meer, dus dit is voor onderdelen die we echt snel nodig hebben of we hier niet kunnen krijgen. We gaan af en toe ook wel lokaal om onderdelen zoeken maar dit is vaak met het nodige geluk dat we het vinden. Maar wat mij verbaasd is dat als we op de markt zijn waar het nodige staal wordt verhandeld, hoe ze dat daar allemaal krijgen. Grote hydraulische cilinders die je met een kraan zou moeten oppakken liggen daar midden op de markt! En de kraan is nergens te bekennen. Voor mijn volgende blog zal ik hier even een foto van maken!

Het leven op het schip bevalt goed en we hebben inmiddels al een aantal verjaardagen gevierd, waaronder die van Silke en Angie die beide bij mij in de Onboarding groep zaten. Silke haar verjaardag zouden we buiten vieren op dek 8 maar uitgerekend die avond regende het! En niet zo'n beetje ook, een echte Nederlandse hoosbui. Dus toen hebben we het verplaatst naar Midships, op deck 5 en 6. Waar ook het enigste (?) Starbucks café van Afrika zit! Hier kan je overdag in de pauzes bijvoorbeeld een cappuchino halen en deze smaken erg goed! Het klinkt allemaal vanzelfsprekend waar de locaties op het schip zijn maar om een indruk te geven is de volgende link wel leuk: http://360tours.mercyships.ch/23/23_fullshiptour/B3D_23_fullshiptour.html dan kan je een virtuele tour door het schip maken.

Naast het dagelijkse werk is er aan activiteiten op het schip ook geen gebrek, elke dinsdag en donderdagavond is er bijvoorbeeld volleybal op het terrein voor het schip.
Dock terrein voor het schip
Erg leuk om dit met een groepje te doen en er zijn eigenlijks altijd wel genoeg deelnemers om twee velden te vullen. Laatst hebben we op een zaterdag nog een volleybal toernooi georganiseerd en dit was erg geslaagd! Met zijn vieren hebben we 1 wedstrijd gewonnen en 4 verloren maar we werden steeds beter (goed excuus)...

Volleyball toernooi

Waar we hiervoor zijn:
Sinds ik op het schip gekomen ben in november zijn er in deze maand behoorlijk wat operaties geweest: ruim 170!

Surgeries November 1

Surgeries November 2
Nu werk ik niet direct in het ziekenhuis maar mag ik op een andere manier mijn steentje bijdragen. Af en toe loop ik langs de ward (de ziekenzaal) om naar een magazijn te gaan. Hier is een lange gang met aan de zijkant de verschillende wards. Het ziekenhuis gedeelte is op dek drie, Dus af en toe kom ik wat patiënten tegen die dan al geopereerd zijn maar dan aan het herstellen zijn. We mogen geen foto's maken van patiënten, hier hebben we fotografen voor. Voor mijn volgende blog zal ik wat foto's van hun gebruiken om een idee te geven. Ook heb ik een filmpje toegevoegd van een operatie die hier gedaan is bij een jongen die klompvoeten had, om een idee te geven wat voor operaties hier worden gedaan.

Rajo before and after

Wat ook wel leuk om te vertellen is dat ik laatst naar een Afrikaanse kerkdienst ben geweest, nu denk je dat de machinekamer luid is maar dan moet je daar eens heen gaan... Het lijkt wel of ze heel Cotonou proberen te bereiken! :) De volgende keer neem ik oordopjes mee! Dit was een worship middag in een kerk waar wel vaker Mercy Shipper heen gaan en er was ook een gelegenheid worship band van Africa Mercy crew. Dit was nog niet de officiële zondag dienst maar daar ga ik binnenkort een keer heen, dit was voor mij al behoorlijk uit de 'comfort zone'. Maar we leren elke dag op allerlei vlakken en daar ben ik erg dankbaar voor!

Tot mijn volgende blog!

Groet,
Ruben

1. Henny Visser:
    17 december 2016
    Lieve Ruben.
    Wat heerlijk om je verhalen te lezen en wat geweldig van dat kindje wat eerst klompvoetjes had en nu niet meer!
    Daar doe je het o.a. allemaal voor he?
    Blij te horen dat je t naar je zin hebt en veel mag doen.

Bijna Kerstfeest, is op de boot vast ook een byzondere tijd en in de kerken daar ook.
    Ik wens je mooie Kerstdagen toe en voor 2017 wens ik je veel Geluk en Gods Zegen toe.
    Henny
  2. Rein:
    17 december 2016
    Mooi om je nieuwe verhaal weer te lezen Ruben :D! En leuk om ook over je werkzaamheden te horen. Het lijkt me wel bijzonder zo'n grote ijzerwarenmarkt daar! Best ook wel je vak gebied volgens mij toch ;) Zo'n kerkdienst lijkt me ook wel bijzonder daar! Ik wens jullie hele goede kerstdagen daar! groet Rein
  3. Ytje veenstra:
    28 december 2016
    Super om via de Bolswarder krant weer iets van jou te vernemen. Geweldig dat je dit doet. Wat een ervaring en inzet. Ik wil je wel sponsoren. Hoe doe je dat? Groetjes Ytje Veenstra uit Bolsward... (keerpunter)
  4. Sytske Nijdam:
    28 december 2016
    geweldig dat je ook wilt sposoren! Je kunt je gift overmaken op NL 75 ABNA 0411467778 t.n.v. Mercy Ships Holland onder vermelding van: Ruben Galama AFM 4443
  5. Ytje veenstra:
    28 december 2016
    Oké bedankt voor je reactie. Ik zal even actie onder nemen.