Benin verder verkennen!

1 april 2017 - Cotonou, Benin

Hallo allemaal,

Weer een berichtje vanaf de Africa Mercy. Het werd ook wel weer tijd om een blog te schrijven!

Het gaat goed op het schip! De tijd vliegt hier, de meesten aan boord werken 5 dagen in de week en zijn in de weekenden vrij, behalve als je 'on call' bent of als je in het weekend dienst hebt in bijvoorbeeld het ziekenhuis of in de keuken. On call betekend dat je oproepbaar bent als er wat is. Dit houdt in dat je een pager bij je draagt en het schip niet af kunt.

In de vrije weekenden heb ik een paar mooie uitstapje gemaakt om iets meer van het land te zien en ook wat meer over de geschiedenis van Benin te leren.

Onder andere ben ik met een groepje naar Ouidah geweest, een stad wat ongeveer een 40 minuten rijden van Cotonou af is. Hier hebben we de Slave walk gedaan. Dit is een route vanaf een Portugees fort naar het Monument: Point of no return. In dit fort werden de slaven bij elkaar gebracht en klaar gemaakt voor transport. De slaven kwamen van verschillende stammen in het land, als de ene stam tegen de andere had gevochten en er krijgsgevangen waren gemaakt dan werden deze verkocht aan bijvoorbeeld de Portugezen. Maar niet alleen zij hadden een fort ook de Spanjaarden, Nederlanders, Engelsen en Fransen hadden er een fort en verhandelden er slaven. Alleen het Portugese fort is blijven behouden en opgeknapt om er een museum van te maken. Tijdens de slave walk van het fort naar het monument kom je op de route nog kleine monumenten tegen. Het was erg interessant om dit te doen, we hebben dit met een gids gedaan en dan krijg je wat meer informatie over die tijd.

Portugees fort

Portugees fort

Slavewalk monument

Slavewalk monument

De foto hieronder is het 'Point of no return' monument. Vanaf deze plek werden de slaven het schip in geladen om vervolgens naar een land te worden gebracht om daar te gaan werken en vervolgens nooit meer terug te keren...

Monument: Point of no return

Point of no return monument

Monument: Point of no return

Het land Benin is lange tijd een kolonie van Frankrijk geweest en pas sinds 1960 is het onafhankelijk maar Frankrijk heeft nog wel veel invloed in dit land. Na 1960 waren er verschillende staatsgrepen en was het land een volksrepubliek en waren er geen verkiezingen. Het duurde tot en met 1991 voordat het een democratie werd.

Een ander uitstapje was naar Ganvié, dit is een dorp waar de huizen op palen zijn gebouwd in een meer. Hier zijn we met een bootje naar toe gevaren en zo door het dorp heen gevaren om er een kijkje te nemen. Erg bijzonder om te zien hoe de mensen daar leven!

Uitzicht over Ganvie

Ik heb een filmpje toegevoegd wanneer we door het dorp heen varen. Dan krijg je een beetje een idee hoe dit eruit ziet.

Een ander ding wat ik gedaan heb is samen met twee Mercy Shippers twee Zemi-John's gehuurd. Dit zijn de motortaxi's in Cotonou waar er heel veel van rond rijden. Het was een avontuur op zich om de Zemi's te huren. Normaal ga je zelf achterop zitten om ergens te komen maar nu moet je duidelijk proberen te maken dat je de Zemi wilt huren voor een aantal uur en zelf wil rijden. Dit kregen we op een gegeven moment voor elkaar dat we zelf wilden rijden. Dus twee Zemi's gehuurd, dus ik had iemand achterop zitten en de Piet had een Zemi voor zichzelf. Maar we werden wel achtervolgt door de eigenaars op een derde Zemi waar ze met zijn drieën op zaten! Dus helemaal vrij waren we niet maar goed we konden ook niet echt aan ze duidelijk maren dat we aan het eind van de dag wel weer terug kwamen in Cotonou in de haven waar het schip ligt. We zijn naar Porto-Novo gereden, met een helm op! De meesten dragen hier geen helm of een bouwhelm... Het was een mooi en intensief ritje. Want het verkeer is chaotisch georganiseerd hier in Benin, je krijgt geen voorrang je neemt het gewoon! Dus het is voornamelijk tussen het verkeer door slingeren.
Porto-Novo is de hoofdstad van Benin en is ongeveer een 1.5 rijden vanaf Cotonou.

Zemi-john's

De drie zemi-john drivers
De drie Zemi-John drivers waar we de motors van gehuurd hadden.

Uitzicht bij zemi-john trip
Uitzicht op de weg terug vanaf Porto-Novo.

Af en toe kom je wel mooie dingen tegen in Cotonou. Het werkt hier dan net even anders dan in Nederland!

Hoe vervoer je een raam van een auto?
Hoe vervoer je een raam van een auto? Achterop een brommer!

Hoe vervoer je geiten?
Hoe vervoer je levende geiten? Bovenop een bus uit Duitsland!

Om af en toe toch even wat Nederlands te kunnen eten heb ik afgelopen zondag pannenkoeken gebakken! Deze waren goed gelukt al zeg ik het zelf! Met een groepje hebben we deze gegeten en een aantal hadden nog niet eerder pannenkoeken gehad met appel of spek en met FRIESCHE stroop!

Pannenkoeken bakken

Het werken op de Africa Mercy gaat goed, mijn werkplek in de 'cage store' ziet er als volgt uit.

Werkplek!

Dit wordt de cage genoemd omdat er een groot hek voor zit en deze dicht en op slot gaat als er niemand in de store is omdat er nogal veel kostbaar gereedschap is. Hier komt iedereen naar toe als er gereedschap geleend moet worden. Of als er reserve onderdelen nodig zijn.

Foto met de daycrew!
Foto met twee van de daycrew in de machinekamer, Firmain en Olivier!
In totaal hebben we 15 man aan daycrew in de machinekamer rondlopen die assisteren bij allerlei klusjes. Het is altijd erg lachen met deze lui! Zij kunnen iets van ons leren en wij iets van hun. Ze zijn altijd erg relaxed soms wel een beetje te relaxed misschien haha.

Machinekamer

Foto van de machine kamer naar de boeg toe.

Machinekamer

Foto van de machine kamer naar achteren toe.

Machinekamer: Een van de 4 generators
één van de vier MAN generators op het schip. Er draaien eigenlijks altijd twee constant om het schip van elektriciteit te voorzien.

Machinekamer: Een van de 4 hoofdmotoren

Hoofdmotor
Dit is één van de vier hoofdmotoren. Twee van deze motoren drijven de één van de twee schroeven aan voor de voortstuwing van het schip. Omdat het schip zolang voor de kant ligt en niet veel vaart worden deze motoren één keer in de maand gestart om te checken of alles goed werkt.

Regen in Cotonou
Laatst hebben we ook nog een flinke hoosbui gehad waar de regen van het dek af spoelde door de regenpijpen!

Wat ook wel bijzonder was is dat we door de Koning van Abomey waren uitgenodigd om zijn paleis te komen bekijken en met hem te lunchen. Hier kon je je voor opgeven, in totaal zijn we met een 50 man naar Abomey gereden om daar de Koning te ontmoeten. Dit was erg geslaagd en het was allemaal niet zo heel officieel als je zou verwachten in bijvoorbeeld Nederland.

Ingang van het paleis met de Mercy Ships groep

Muur van het paleis

In het paleis met de Mercy Ships groep

De Koning op de troon!

De Koning op de troon!

Op het schip zijn er een aantal fire teams. En er moet af en toe getraind worden!

Fire team training

Fire team training

Hier wordt er een nieuwe foamgun getest. Werkt dus goed want hij produceert een boel foam!

Nog een weekje en dan kom ik voor een twee weken naar Nederland toe. Op vrijdagavond 7 april vlieg ik naar Amsterdam, en met een tussenstop in Parijs kom ik op zaterdagochtend aan.
Op zondag 9 april houdt ik in Christelijke gemeente Het Keerpunt een korte presentatie over Mercy Ships en mijn tijd tot zover. Allemaal van harte welkom om 09:30 op de Burgemeester Praamsmalaan 35 in Bolsward!

Sinds vorige week is er elke vrijdagavond om 21:00 uur op National Geographic Channel een documentaire over Mercy Ships te zien. De documentaire heet 'The surgery ship' en deze is gefilmd voor een groot deel in de Benin field service. De filmploeg van National Geographic was nog aan het filmen toen ik aan boord kwam in november en volgens mij waren ze klaar met filmen in januari dus de documentaire is vrij actueel!

Af en toe maak je bijzondere momenten mee. Zo stond ik afgelopen week bij de receptie te wachten toen er een patiënt uit het hospitaal naar me toe kwam en me omhelsde. Ze mocht naar huis en was zo dankbaar voor de gekregen zorg! Als engineering department kom je weinig echt met de patiënt in contact zoals de artsen of verpleegkundigen dat hebben. Maar we zien de patiënten wel als ze staan te wachten voor de screening of als ze voor het eerst aan boord komen via de gangway. Elke dag weer besef ik hoe bevoorrecht ik toch ben dat ik in Friesland geboren ben. En de zorg kan krijgen als dit nodig is en die zorg niet zoals hier afhankelijk is of ik veel, weinig of geen geld heb.

Groet,

Ruben

Hier nog een foto van mijn verjaardagstaart! Deze was erg lekker!
Verjaardagstaart!

1. Rein:
    2 april 2017
    Ha Ruben weer een mooi verhaal! Mooie avonturen beleefd heb ik wel begrepen op de Zemi's ;) En bij de Koning van Abomey. Nou ik zie je snel! Goede tijd deze week! En een goede vlucht toegewenst komende vrijdag! groet Rein