Benin field service zit er bijna op en ander nieuws!

23 mei 2017 - Cotonou, Benin

Hallo allemaal,

Weer even een berichtje van mijn kant. We zijn alweer de maand mei, de tijd gaat echt ongelooflijk snel! Nog minder dan twee weken voordat we vertrekken uit Cotonou en richting de Canarische eilanden varen voor onderhoud en daarna naar Kameroen gaan voor de volgende field service. Vorige week was de laatste week van officiële operaties, deze week zijn er nog een paar afrondende operaties van patiënten. Het ziekenhuis gaat nog niet dicht omdat er nog patiënten zijn die aan het herstellen zijn.
De meeste afdelingen beginnen al wel aan het opruimen en inpakken voor de vaart en voor de volgende field service. Voor engineering houdt dat in dat het meeste in de machine kamer en de verschillende stores/magazijnen vastgezet moet worden. Het schip ligt het grootste gedeelte van het jaar voor de kant, zo'n 10 maanden alweer in Benin, en vaart niet dus dan sta je er niet zo bij stil. Maar tijdens het varen beweegt het schip veel meer en alles moet wel op zijn plek blijven.
In de haven beweegt het schip wel, het is van oorsprong een ferry, die in Denemarken werd gebruikt om treinen van het ene eiland naar het andere eiland te vervoeren.

Trein ferry Dronning Ingrid

Dronning Ingrid

Het is dus eigenlijks niet een schip wat gemaakt is om te varen op open zee dus deze zal wel flink schommelen straks. We zullen zien hoeveel mensen er zeeziek worden! En of ik het zelf ook nog wordt.... haha

Als we in de Canarische Eilanden zijn, Las Palmas, is er een open dag op 29 en 30 juli! Voor meer informatie: https://www.mercyships.nl/wat-wij-doen/volg-wat-we-doen/nieuws/buitenkansje-bezoek-de-africa-mercy-deze-zomer
Dus mocht je op vakantie gaan naar Las Palmas dan kan je altijd even een berichtje doen!

Foto van de haven, schip vertrekt

Sinds november ben ik op het schip en de tijd is echt voorbij gevolgen. Er is veel gebeurt in deze tijd. Op allerlei vlakken :) In april ben ik twee weken thuis geweest, en niet alleen... In de tweede week dat ik in Nederland was ben ik naar Hamburg gegaan om mijn vriendin Silke op te halen! Ja het is officieel!!

Ruben en Silke
We kenden elkaar al een tijdje, vanaf het Onboarding programma in Texas waar ik ben begonnen in september vorig jaar. Het klikte erg goed tussen ons en op het schip werden we beste vrienden en sinds half januari zijn we een stelletje!

We hebben een paar mooie dagen in Hamburg gehad waarin ik een aantal van haar vrienden heb mogen leren kennen en de stad waar ze een aantal jaar heeft gewoond mogen bekijken en verkennen. Daarna zijn we terug naar Friesland gereden en heb ik Silke een stukje van Friesland mogen laten zien en heeft ze mijn ouders en zusje ontmoet.

Naar het Rijsterbos

Foto in het Rijsterbos

Uit eten met de familie

Uit eten met familie omdat mijn ouders 29 jaar getrouwd waren!

In de eerste week dat ik in Nederland was heb ik nog een presentatie mogen geven in Christelijke Gemeente Het Keerpunt, dit was erg geslaagd! Hier mocht ik vertellen over Mercy Ships en mijn ervaring tot nu toe. Bedankt voor de mogelijkheid om een presentatie te geven en dat er speciaal nog een collecte werd gehouden! Het was leuk en goed om vrienden en familie tijdens het verlof weer even te zien!

De twee weken verlof was wat aan de korte kant. Dan zie je toch wel de verschillen tussen Nederland en Benin en het duurde voor mij ook wel even toen ik thuis was om te wennen, en dan ben je één keer weer aan thuis gewend dan ga je weer naar het schip toe en moet je weer wennen aan het leven op het schip. Dit heeft voor mij een paar dagen geduurd voordat ik weer mijn ritme terug had gevonden. Bijvoorbeeld wat is het dan stil als je midden in de nacht wakker wordt in je bed thuis. En wat is thuis nu eigenlijk? Is dat je bed op de Africa Mercy of in Bolsward?

Normaal hoor je altijd wel de airconditioning blazen in je hut maar dit hoor je niet als je in Bolsward ligt te slapen. Dan is het wel heel erg stil en ik hoorde dan nog steeds een ruis in mijn hoofd. Maar toen ik terug op het schip was hoorde ik al dat er meer waren die erg moesten wennen om terug in Nederland te zijn en weer terug te gaan naar het schip. Dus je staat niet alleen!

Ijs uitdelen na community meeting
ijs uitdelen na de community meeting op donderdagavond.

Elke donderdagavond is er een samenkomst in de International Lounge, de community meeting, waarin mededelingen worden gedaan en van de verschillende afdelingen wordt gedeeld waar ze mee bezig zijn. Op deze manier leer je meer over alle vrijwilligers die op het schip werken. Ook is er dan een moment van worship en aanbidding om de Here Jezus te eren.

Foto in de avond

Vorig weekend zijn we naar het children's home geweest in Abomey, waar we de field practice gedaan hebben als onderdeel van het voorbereidingsprogramma.
Hier zijn we in oktober twee weken geweest om wat onderhoudswerk aan het huis plus activiteiten te doen met de kinderen. Toen we hier waren hebben we één dag een sport en speldag gedaan, met daarna een medaille uitreiking. Ook hadden we van elk kind een foto genomen met de medaille, deze hebben we nu uitgeprint en meegenomen om weer uit te delen. Dit was erg geslaagd en ze waren er erg blij mee!

Foto's uitdelen

Op zaterdag zijn we richting Abomey gereden met een huurauto die we via een dayworker konden huren. Het was een Mercedes welke ook nog oorspronkelijk uit Nederland kwam!

Huurauto

Het was al een avontuur om de haven uit te komen want het was erg druk met vrachtauto's. We gingen eerst nog even naar de markt toe om wat te kopen en ja hoor we hadden een lekke band midden in de stad op de markt...
Toen we de auto ophaalden zat het reservewiel er al onder want de dayworker had de vorige dag nog een lekke band gehad, maar had de band laten maken dus we hadden gelukkig een reservewiel maar toen moesten we nog naar Abomey en terug en dat zonder reservewiel was wel een mooie uitdaging! Beetje avontuur hoort erbij!

Film kijken in childrens home

Op zaterdagavond hebben we een film gekeken met alle kinderen, er was een Amerikaans stel die bij de organisatie achter het huis hoort, die een film hadden meegenomen. Home Alone! Ja echt waar! Midden in de zomer een kerstfilm maar de kinderen vonden het geweldig!

De Here Jezus op de muur geschilderd

Op zondag zijn we naar kerkdienst in het huis zelf geweest, er ging een groep van het Children's Home naar Cotonou om daar voor een twee maanden in verschillende hotels te werken als een soort stage. Van deze groep moest afscheid genomen worden en het is wel mooi om te zien dat het een hechte gemeenschap is.

Groep van childrens home die naar Cotonou gaan om daar te werken

Op het schip hebben we gisteren de laatste aflevering van de documentaire 'The Surgery Ship' gezien, in deze laatste aflevering komt wel naar voren dat niet iedereen geholpen kan worden en dat er complexe operaties zijn. Deze documentaire is wel een goede eye-opener omdat ik niet direct veel met patiënten werk. Je krijgt wel respect voor de mensen hier op het schip die dan het slechte nieuws moeten brengen dat hun kind niet geholpen kan worden. Dit doet pijn en is wel moeilijk om te zien.
Het is ook bijna niet mogelijk om iedereen te helpen en diegene die je wel kan helpen wil je graag zo goed mogelijk helpen, en tijdens deze field service in Benin hebben we veel mensen kunnen helpen.

Tot de volgende blog!

Ruben

P.s. Ook heb ik sinds kort Facebook! Ja het is niet te geloven maar ik ben overstag gegaan haha. Als je me wilt volgen kan dat ook op die manier!

Mocht je mij financieel willen ondersteunen dan kan dat via IBAN: NL75 ABNA 0411 4677 78 t.n.v. Mercy Ships Holland te Rotterdam. O.v.v. Ruben Galama AFM 4443.

1. Joke Rozendaal:
    23 mei 2017
    Hee Ruben, wat ben ik trots op jou!!!! En wat geweldig dat je een lieve, en vooral mooie, vriendin hebt. Zo leuk om je zo gelukkig te zien. Misschien kan ik ooit eens kennis met haar maken, kan ze je gekke tante leren kennen hihihi

Ik hou ontzettend veel van jou en dat zal altijd zo blijven.
    Dikke tuut, tante Joke
  2. Matthias:
    24 mei 2017
    He Ruben, natuurlijk weer heel wat beleefd daar in afrika.. en het mooie dat je nu een meid hebt!! Leuk man! Ik lees inderdaad dat je over 2 weken gaat uitvaren, maar hoe lang blijf jij nog betrokken bij mercy ships?
    We hopen je snel weer te zien want die 2 weken in Nederland was inderdaad wat je zei veel te kort! Hahaha

He veel plezier nog en Gods zegen.

Matthias en Baukje
  3. Henny:
    24 mei 2017
    Hoi Ruben
    Wat mooi om je verhalen te lezen Ruben.
    Nog een goede tijd en Gods Zegen voor jou en je vriendin.
  4. Rein:
    10 juni 2017
    Hé Ruben weer een mooi nieuws om te lezen! Haha dus in een Mercedes uit Nederland gereden ;)
  5. Rein:
    10 juni 2017
    Ha jullie hebben ook een starbucks café zie ik! Tof! Erg leuke foto's van jullie gezin familie trouwens :) !