Aankomst in Douala en start van de field service!

17 september 2017 - Douala, Kameroen

Hallo allemaal,

Een berichtje vanuit Douala Kameroen!

CAMEROON_ARRIVAL

Op 16 augustus zijn we in Douala, Kameroen aangekomen. Inmiddels is het alweer halverwege september en is de field service echt begonnen. Vorige week zijn de eerste operaties geweest, nadat we waren aangekomen zijn de operatiekamers en de ziekenzalen schoongemaakt en klaargemaakt voor alle patiënten. Tijdens de vaart vanaf Las Palmas is hier geen mogelijkheid voor omdat alles is vastgezet, wel kunnen veel voorbereidingen worden gedaan maar het echte werk begint pas als we aan de kade liggen.

HOSPITAL_CLEANING_AND_SET_UP
Schoonmaken van de operatiekamer.

De vaart vanaf Las Palmas verliep rustig, en we zijn ook door punt 0.0 gegaan! Dit betekent tegelijk over de Evenaar en de Meridiaan. En hier hoort ook een ceremonie bij want vanaf dan mag je jezelf een Royal Diamond Shellback noemen! Tijdens de ceremonie moet je een vies en zout drankje drinken op commando van de Kapitein en de Chief Engineer. Als je nog niet over de evenaar bent geweest ben je 'maar' een Polywog :)

Royal Diamon Shellback Ceremony

Certificates

In Douala werden we door het advance team plus een groot welkomstcomité ontvangen op wat voor deze field service ons dock terrein is. Vanaf het schip stonden we met vlaggen te zwaaien van alle nationaliteiten die op het schip aanwezig zijn.

CAMEROON_ARRIVAL

CMA170816_ARRIVAL_ADVANCE_ST001_LO

ARRIVAL_GANGWAY_BOVERUD
Bowie is de eerste die weer vaste grond aan raakt na ongeveer twee weken varen!

ARRIVAL_FLAGS

ARRIVAL_FLAGS

Op 4 september kwam de eerste patiënt aan boord. De eerste operaties die gedaan worden zijn Maxilofacial (aangezichts), Orthopedisch en Woman's health (fistula). Ook is de tandarts kliniek geopend, deze is niet op het schip maar is in de stad.

FIRST_PATIENT_PAT13861_JUSTINE
De eerste patiënt aan boord.

ULRICH_BEFORE
Orthopedische operaties.

ERNEST_BEFORE
Maxillo-faciale (aangezichts operaties)

ERNEST_PAT13210MID_WARD

CECILIA_PAT13551M_WARD

Het is niet voor te stellen wat je hier tegen komt als je langs de ziekenzalen loopt. Ulrich, de jongen van de foto boven, zag ik liggen op zijn bed in een van de wards. Hij was net geopereerd aan één been, dan zie je dat zijn andere voet zijn gezicht bijna kan aanraken. Als je dit ziet dan geloof je gewoon niet dat zoiets mogelijk is en dat hij al die tijd zo heeft kunnen leven.

Op het dock terrein kom je patiënten tegen die nog niet geopereerd zijn, dan is het soms wel schrikken wat je tegen komt aan grote tumors in het gezicht en benen van kinderen die niet recht zijn. Als je je dan voorstelt dat deze mensen eindelijk geholpen gaan worden en dan een beter vooruitzicht hebben is echt mooi om te zien. Er is hier nog zoveel werk te doen.

Plastic in water

Groente in het water

We liggen met het schip in een rivier die in directe verbinding met de zee staat. Er staat een vrij stevige stroming vanwege de getijden en er drijft een hoop troep in het water. Veel planten, boomstammen, voornamelijk afval en van alles en nog wat. Het duikteam is al een paar keer het water in gegaan om netten te plaatsen en deze schoon te maken. Doordat er zoveel afval in het water zit moeten er netten voor de koelwater inlaten anders raken deze verstopt.

Regen in Douala
He regen seizoen in Kameroen duurt van april tot en met oktober, de omgeving van Douala staat in de top 10 van plekken met de meeste neerslag per jaar!

Afgelopen 10 september is het ook (alweer... de tijd gaat echt snel) een jaar geleden dat ik met Onboarding in Texas ben begonnen als start van het Mercy Ships avontuur. Het voelt af en toe dat het pas gister was dat heit, mama en Naomi mij op Schiphol hebben gebracht.

Dit hebben we met onze groep gevierd door samen te koken en te eten. De dag ervoor hebben we lokaal allemaal ingrediënten van de markt gekocht en deze gebruikt voor een pasta-pesto-kip recept welke we van Naomi hadden gekregen :)

Onboarding 1 jaar geleden!

Tot de volgende blog!

God's zegen!

Ruben

Ruben en Silke

1. Rein:
    17 september 2017
    Weer een mooi Indrukwekkend verhaal Ruben en heftig waar mensen dan mee rondlopen! Maar wat een zegen dat ze bij jullie geopereerd mogen worden:) En dat ze zo een nieuw leven kunnen beginnen! Heel veel zegen de komende tijd weer! En groeten aan Silke!
  2. Janny:
    18 september 2017
    Bedankt voor de update, dat jaar is heel snel gegaan. Je hebt zo te zien echt je draai gevonden, mag je er nog wat langer blijven?
  3. Esther:
    28 september 2017
    Jeetje Ruben, wat weer een indrukken.....En wat ook een doorzettingsvermogen zit er in de mensen. In jullie als hulpverleners zowel als in de mensen die bij jullie komen. Ga zo door! Harte groet aan jou en Silke (en de rest natuurlijk)
  4. Henny:
    14 november 2017
    sjonje, wat een verhaal en wat geweldig allemaal wat je meemaakt.
    Ik ind het moedig wat jij en Silke en alle anderen doen, om zoveel mensen een soort van nieuw leven te geven en zo te laten zien wie Jezus voor jullie is!
    Wat zal Hij blij zijn met het werk wat jullie doen.
    Gods Zegen voor jou en Silke.🌹